Luis Buñuel
O zine como suenio, emozión y instinto
Calanda, 1900 – Ziudat de Mexico, 1983
Leonardo Buñuel yera un comerzián que s’eba enriquiu en Cuba y tornó ta la suya Calanda natal cuan a isla se metió en piet de guerra cuentra España. Se casó con una choven d’o lugar, María Portolés, y alquirió propiedaz cuals buenas rendas le permitioron tresladar-se a vivir ta Zaragoza con a suya familia. Ta alavez, Luis teneba tres años.
O mayor d’os siet chirmans Buñuel estudió en o colechio d’os chesuitas con buenas notas pero sin amagar una insolenzia que le saliba de dintro. Ta Semana Santa y vacanzias, tornaba ta Calanda, an feba teatrillos con feguras de cartón y uembras chinescas y chugaba a zelebrar misas. As fabulazions y a imachinazión desbocada casaban bien en belún que dende chicot yera espeutador de comeyas y dramas en o teatro Prenzipal, vesitaba os establimientos zinematograficos de Coyne y Farrusini y yera leutor voraz de novelas d’aventuras y de detective.
Vida
Con catorze años estió forachitau d’os chesuitas y se matriculó en l’Instituto de Enseñanza Meya (o futuro instituto Goya). A os dezisiet marchó ta Madrit a estudiar ta incheniero agronomo, anque a o poco s’afizionó a las Zenzias Naturals (y más en concreto a la entomolochía) ta rematar matriculando-se en Filosofía y Letras y estudiar a carrera d’Istoria que concluyiría en 1924. Ta par d’alavez teneba una novia madrileña, a la cuala eba conoxiu en una estanzia veranenca con a suya familia en San Sebastián. Concha Méndez estió una d’as “sinsombrero”: o grupo d’escritoras y inteleutuals ligadas a la Chenerazión d’o 27.
Ixe ambién cultural yera mui presén en a Residenzia de Estudians: un proyeuto d’a Junta de Ampliación de Estudios, ereu d’os modelos pedagochicos d’a Institución Libre de Enseñanza. Astí viviría Buñuel entre años, y a estanzia le marcaría fundamén: consonó con Federico García Lorca, Salvador Dalí, Pepín Bello, Rafael Alberti, Juan Ramón Jiménez… En ixos años asistió a rufiertas (como a d’o café d’o Pombo que manteneba Ramón Gómez de la Serna), escribió poemas y cuentos, s’intresó por o naturismo, por o boseyo, siguió amostrando-se ronquista con un claro sentiu de l’amistat. Muito más tarde eba de reconoixer a suya deuda absoluta por Federico: “Sin él, yo no abría sabiu o que yera a poesía”.
Obra
Un viache a París en 1925 le ubre a las avanguardias, consume zine sin descanso, fa pinitos en o teatro y consigue estar aduyán de direzión d’o realizador Jean Epstein. En ixos años se mueve entre Franzia y España: publica creticas de zine, interpreta chicoz papels, endreza un zineclub en a Residenzia de Estudians… En 1929 consigue diners d’a suya mai ta finanziar o rodache d’un guión escrito a meyas con Salvador Dalí en o cual dan ramal suelto a las posibilidaz de l’inconszién, o esvarío y a provocazión. O esito y a polemica d’Un perro andaluz en París le fican de raso en o mundo surrealista: Max Ernst, Paul Éluard, André Breton, Louis Aragon, Tristan Tzara, Réné Magritte… A l’año siguién La Edad de oro insiste en prenzipios esteticos que retan a moral burguesa y convenzional. O resultau: boicot a las proyeuzions por grupos d’estrema dreita y proibizión por as autoridaz. La Edad de oro no se distribuyirá en Francia dica 1980.
Hollywood
En 1930 conoixe en Hollywood a Charles Chaplin y a Serguéi Eisenstein y ye logau por a Paramount. Tres años dimpués, con diners d’o suyo amigo Ramón Acín filma Las Hurdes, tierra sin pan, zinta zensurada y proibita por a suya crudeza en a denunzia sozial. Casado con Jeanne Rucar (con qui tendrá dos fillos: Jean-Louis y Rafael) y afincau en España como direutor de doplache y produtor en Filmófono, o esclatito d’a Guerra Zevil le sorprendió en Madrit y se metió a o servizio d’o gubierno republicano, coordinando documentals y azions de propaganda y supervisando o pabellón español en a Esposizión Internazional de París.
Dezaga d’a redota d’a Republica, desempeña en Estaus Unius labors de produzión y supervisión, treballa ta lo Museu d’Arte Moderno de Nueva York, más tarde ta la Warner en Los Ángeles… ta alavez ya ha trencau a suya relazión con Dalí, en as antipodas ideolochicas. Ombre de cuchas, a suya situazión en Estaus Unius ye cada vez más incomoda y consigue emplego en Mexico ta endrezar Gran Casino: un fracaso tot y con contar con estrelas como Jorge Negrete y Libertad Lamarque. Se recuperó con El gran calavera, cual esito le permitió acometer proyeutos más personals como Los olvidados, un retrato descarnado d’a pobreza en a gran ziudat con o cual trunfaría en o festival de Cannes. En o dezenio de 1950 se consolida con titols como Susana, Él, La ilusión viaja en tranvía, El río y la muerte o Ensayo de un crimen, entre atros, en os cuals se perfila o melodrama, os toques surrealistas, una visión muito personal d’a soledat, a picaresca y a umor negra.
Con Nazarín (mui bien rezibida en o festival de Cannes), El ángel exterminador y Simón del desierto (1964), completa a suya etapa mexicana. Antes d’ixo, en 1960, eba viacheau a España ta rodar Viridiana, una coproduzión ispano-mexicana cual guión eba escrito chunto a Julio Alejandro. Con ella obtiene a Palma d’oro en Cannes, pero a Ilesia más conservadera la considera un insulto a la relichión, y o rechimen franquista la proibirá en España (no se proyeutará dica 1977).
Dende 1963 dentra de pleno en a zinematografía franzesa (con a cuala ya eba treballau en zintas anteriors) con Diario de una camarera, Belle de jour (León d’oro en Venezia y gran esito de publico), La Vía Láctea, El discreto encanto de la burguesía (óscar a la millor zinta de fabla no anglesa en 1972) y El fantasma de la libertad. En istas zintas, en as cualas tendrá un papel muito importán o guionista Jean-Claude Carrière) esclata agún más a veta surrealista chugando con l’azar y as contradizions d’o ser umán. Dinantes eba rodau en España Tristana y tornaría a fer-lo con Ese oscuro objeto del deseo, a suya zaguera zinta en 1977.
Os suyos zaguers años estioron plenos d’omenaches y retrobadas. Ya en o dezenio de 1960 tornó a vesitar Zaragoza y a suya Calanda natal. En 1972 o gran zineasta George Cukor le ofrexió una zena-omenache en a suya casa de Los Ángeles, en a cuala partiziporon autenticas leyendas d’o zine universal como Alfred Hitchcock, Billy Milder, William Wyler, Robert Mulligan, Robert Wise, George Stevens y Rouben Mamoulian. Tamién estió obcheto d’un gran omenache en o Zentro George Pompidou en París en 1982. Ta alavez ya eba sofierto operazions de prostata y vesicula, y un canzer le iba minando. O suyo zaguer sospiro lo dio en Ziudat de Mexico en chulio de 1983. As suyas zenisas estioron espardidas en 1997 en o mon Tolocha, amán de Calanda, a an tornó ta no ir-se nunca más.
Referenzias
Sobre Buñuel esiste una bibliografía y una obra escrita inmensa. As suyas memorias, Mi último suspiro(escritas con Carrière), de 1982, han estau reeditadas muitas vezes.
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- José Luis Cano (1999): Buñuel y don Luis. Zaragoza, Xordica.
- Antón Castro (1993): “Buñueliana de caprichos”, en Aragoneses ilustres, ilustrados e iluminados (210-217). Zaragoza: Gobierno de Aragón.
- Agustín Sánchez Vidal (2004): Luis Buñuel. Madrid: Cátedra.
- Gran Enciclopedia Aragonesa on line: http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=2653
- Diccionario Biográfico Español, Real Academia de Historia: https://dbe.rah.es/biografias/9265/luis-bunuel-portoles
- Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Luis_Bu%C3%B1uel
En 2000, o cantautor aragonés Ángel Petisme le adedicó un libro-disco, Buñuel del desierto (LCD Prames), disponible en plataformas como Spotify. Ixe treballo formó parte d’as autividaz d’o zentenario d’a naixenzia d’o zineasta, d’o que uei agún permanexe informazión d’intrés:
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- Pachina web d’o Gubierno d’Aragón: https://web.archive.org/web/20070118042616/http://bunuel.aragob.es/
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Esposizión d’o Centro Virtual Cervantes (Es peligroso asomarse al interior. Buñuel, 100 años): https://cvc.cervantes.es/actcult/bunuel/indice.htm
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Esposición Luis Buñuel. el ojo de la libertad. (Residencia de Estudiantes): http://www.residencia.csic.es/expo/bunuel/ficha.htm
Autividaz didauticas
Una recomendazión ta empezipiar
En 2019 o realizador Salvador Simó presentó a zinta Buñuel en el laberinto de las tortugas, que se fazió con o premio Goya a la millor zinta d’animazión. Se nos amuestra a o choven Buñuel que marabilla y escandaliza en o París d’as avanguardias y que se mueve ta terrenos de zine comprometiu. Aduya de traza amena a entender cualques porqués d’o zine de Buñuel, as claus que le acompañarán entre a suya carrera… Puede estar un buen punto de partida.
O zine de Buñuel
Buñuel conta con una filmografía mui estensa. Ya emos fablau de cualques d’as suyas obras, as consideradas más importans, en a biografía. Sin contar atras en as cualas autuó, estió produtor u guionista… as zintas que endrezó estioron as siguiens:
- Un perro andaluz (Un chien andalou, 1929).
- La edad de oro (L’âge d’or, 1930).
- Las Hurdes, tierra sin pan (Las Hurdes, 1933).
- Gran Casino (En el viejo Tampico, 1947).
- El gran Calavera (1949).
- Los olvidados (1950).
- Susana (Demonio y carne, 1951).
- La hija del engaño (1951).
- Una mujer sin amor (Cuando los hijos nos juzgan, 1952).
- Subida al cielo (1952).
- El bruto (1953).
- Él (1953).
- La ilusión viaja en tranvía (1954).
- Abismos de pasión (1954).
- Robinson Crusoe (realizada en 1952 y registrada en 1954).
- Ensayo de un crimen (La vida criminal de Archibaldo de la Cruz, 1955).
- El río y la muerte (1954-1955).
- Así es la aurora (Cela s’appelle l’aurore, 1956).
- La muerte en el jardín (La muerte en este jardín, La mort en ce jardin, 1956).
- Nazarín (1958-1959).
- Los ambiciosos (La fiebre sube a El Pao, La fièvre monte a El Pao, 1959).
- La joven (The Young One, 1960).
- Viridiana (1961).
- El ángel exterminador (1962).
- Diario de una camarera (Le journal d’une femme de chambre, 1964).
- Simón del desierto (1964-1965).
- Belle de jour (Bella de día, 1966-1967).
- La Vía Láctea (La Voie Lactée, 1969).
- Tristana (1970).
- El discreto encanto de la burguesía (Le charme discret de la bourgeoisie, 1972).
- El fantasma de la libertad (Le fantôme de la liberté, 1974).
- Ese oscuro objeto del deseo (Cet obscur objet du désir, 1977).
Pro, ixa selezión ye mui subchetiva y responde a o criterio personal de l’autor de l’articlo. Pero a traviés d’este puedes fer-te una idea d’as carauteristicas d’o zine de Buñuel. Leye os comentarios y di qué zinta corresponde a cadagún d’istos trazos:
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- Estió proibita en España dica dimpués d’a muerte de Franco
- Produzión franzesa, obtenió un Óscar de Hollywood
- Un grupo de ricos no puede salir d’una cambra
- Forma parte d’o programa “Memoria d’o mundo” d’a Unesco
- Una muller d’a burguesía, aborrida d’o convenzional, leva una dople vida
- Podió rodar-la grazias a que a un amigo le tocó a lotería
Soluzions: 1. Viridiana / 2. El discreto encanto de la burguesía / 3. El ángel exterminador / 4. Los olvidados / 5. Belle de jour / 6. Las Hurdes, tierra sin pan
Cuál te clama más l’atenzión? Te pica a curiosidat bella d’ixas zintas? Comentaz-lo en clase: tal vez se pueda proyeutar una d’ellas, y dimpués intercambiar impresions, opinions y reflesions sobre o que aigaz visto.
De totas ixas zintas, a más destrosadora y breu estió Un perro andaluz. Puede veyer-se en internet baixo dominio publico, y te proponemos una autividat espezifica sobre ella.
A provocazión como arte. D’o surrealismo…
Ista pieza naixió d’a confluenzia de dos suenios (Dalí sonió que unas fornigas pululaban por as suyas mans y Buñuel sonió con una novalla que tallaba a luna en dos). En tasamén vente menutos, se salta toz os esquemas narrativos convenzionals. S’usa un tiempo no linial (con brincos abanze y dezaga); a traviés de l’agresividat en as imachens y de lo inquietán, mira prevocar un impauto moral en o espeutador, remite constanmén a o esvarío y a o suenio. Os instintos, o deseyo carnal, as memorias d’o pasau, a educazión relichiosa, a opresión, o castigo, l’autoridat y a cretica d’una soziedat que se considera putrefacta (como ixos carnuzes a rastras) desfilan tamién por a zinta. O sentiu d’a umor (una umor negra, somarda y socarrona), a muerte siempre en l’orizón, os inseutos, as armas (que le apasionoron pero nunca no utilizó), l’erotismo… De traza más u menos esplizita, en mayor u menor mida, a suya filmografía ye recorrida por toz istos asuntos.
En iste parrafo emos utilizau dos parolas aragonesas: “carnuz” y “somarda”. Qué significan? Son replegadas as dos en o Dizionario d’a Luenga Española?
Somos d’alcuerdo en que ye una zinta difizil de definir y d’entender. O zine, como l’arte en cheneral, ye tamién ta fer-nos pensar, pero tamién ta remenar-nos un poquet, ta incomodar-nos.
Creyes que ista mena de zine ye fázil de veyer? Qué mena de zintas u de series te cuaca veyer? Prefieres a fizión que te conta cosas agradables u a que t’obliga a fer-te preguntas y a cuestionar-te cosetas? Dezaga de veyer Un perro andaluz… qué imachen ye a que más t’ha impautau? Creyes que pareixe tot un ripa de suenios y barucas? Qué representans de l’autoridat salen en a zinta? Por qué creyes que ista zinta sembró tanta polemica?
Mira informazión sobre o surrealismo, dó y cuán naixe y se desembolica (por qué prezisamén en ixos años?)
O surrealismo prene carta de naturaleza en o París d’o dezenio de 1920, anque s’espardirá en diferens direzions. S’inspira en o psicoanalisis, en a esplorazión d’o subconszién, dixando a un costau lo razional. Como avanguardia literaria y artistica pretende cuestionar as valors tradizionals, alterar o suyo equilibrio… en ixe sentiu obedexe a la considerazión de l’arte como bella cosa revoluzionario. A epoca d’entreguerras en Europa, os vente años que deseparan o Tratau de Versalles (1919) d’o esclatito d’a Segunda Guerra Mundial (1939), son tiempos barucosos, de crisis y d’eszitazión. Un campo abonau ta replegar os fruitos de tota ixa creyatividat desafiadera arredol d’un mundo en erupzión.
… a o drama realista. A pasión y o sofrimiento como arte
Istoria trachica en a estela d’o neorrealismo italián, pertenexe a unatra dinamica istorica (la d’a posguerra mundial) y ofreixe a cara menos amable d’un país, Mexico, cual creximiento economico y desembolique cultural en ixos años no dixan veyer bolsas de pobreza y desigualdat.
Si vente años dezaga, en Un perro andaluz arrullaba violenzia, tempestat y lirismo angunioso, agora en los olvidados Buñuel ye solidario con o feble, cual miseria amuestra descarnada, sin edulcorar (con similar espresionismo a o que eba plasmau en Las Hurdes). O escritor Octavio Paz definió Los olvidados como “arte pasional y feroz, conteniu y delirán, lava freda, chelo volcanico”.
As leuturas d’o choven Luis
Luis Buñuel estió un gran leutor dende nino: seduziu por novelas d’aventuras y detective, tampoco no feba fastios a asayos y obras más complexas d’a completa biblioteca que poseyeba o suyo pai. Tamién escribió muito (“Un buen escritor ha d’estar un buen leutor”): piezas liricas en os años vente, poemas surrealistas con ecos d’as greguerías y de l’ultraísmo, creticas zinematograficas, os suyos propios guions que son literatura en estau puro… A propia narrativa d’as suyas zintas contiene elementos d’a picaresca d’o Sieglo d’Oro, d’os erois romanticos, d’as empentaa d’a naturaleza, d’o realismo, de l’espresionismo…
Beluns d’ixos elementos podrían devinar-se a partir d’os libros que le seduzioron d’adoleszén. Estriamos zinco d’els (beluns los adautaría de mayor ta o zine). Relaziona-los con os suyos autors:
- Robinson Crusoe a) Charles Darwin
- El Buscón b) Daniel Defoe
- Tristana c) William H. Ainsworth
- Rookwood (Dick Turpin) d) Francisco de Quevedo
- El origen de las especies e) Benito Pérez Galdós
Soluzions: 1-b; 2-d; 3-e; 4-c; 5-a
Calanda en a infanzia y en a madurez d’o zineasta… Calanda en o suyo legau
Calanda ye una villa d’o “Bajo Aragón” turolense. Forma parte d’a Rota d’o Tambor y o Bombo.
Mira os nombres d’as de demás localidaz que componen ixa rota.
Albalate, Alcañiz, Alcorisa, Andorra, Calanda, Híjar, La Puebla de Híjar, Samper de Calanda y Urrea de Gaén
O momento cruzial d’a zelebrazión d’a Semana Santa en ista localidat ye a “rompida d’a ora” a o meyodía d’o Viernes Santo.
Mira imachens en internet d’a “rompida d’a ora” en Calanda. Sabes o que se quiere represientar?
Se represienta o estrapaluzio que, seguntes se diz, s’escuitó en a Tierra dezaga d’a muerte de Chesucristo en a cruz.
Buñuel, que de nino eba viviu ista zelebrazión, perén alzó o redople d’os tambors en a suya memoria: los fazió sonar en bels pasaches de zintas suyas (La edad de oro, Nazarín y Simón del desierto) y, cuan estando ya un zineasta zelebre podió tornar a dentrar en España, s’integró en ixa fiesta (i hai imachens de Buñuel tamboreando con o suyo fillo Jean-Louis en 1963).
Calanda (que tamién ye famosa por os suyos sobrebuenos presiegos de denominazión d’orichen, y por un miraglo atribuyiu a la Virchen d’o Pilar en o sieglo XVII, cuan por o que pareix un calandino coixo recuperó a suya garra) forma parte d’o rico universo personal que Buñuel tresladó a las suyas zintas. Como diz Antón Castro, “una vez que sabió que quereba fer zintas d’eminén poderío visual sobre una subchetividat conflitiva –o sexo, a relichión y o destín–, nomás abió de tornar a suya uellada ta las fotografías amarillencas d’o suyo universo domestico: Calanda, os misterios familiars d’os Buñuel, a vida labradera, a infanzia nodrida de prodichios y d’orrors”.
En os nuestros días, o Zentro Buñuel Calanda ye una referenzia ta la investigazión y a divulgazión, ta los entendius en a obra de Buñuel y ta qui deseye prener contauto con l’artista aragonés y l’entorno que le marcó en a suya vida y en a suya obra. Aculle una esposizión permanén y atras temporals y desembolica diferens autividaz.
Directores españoles en los Óscar
Luis Buñuel estió o primer direutor español en conseguir un premio Óscar de l’Academia de Hollywood. Como ya sabes, estió con El discreto encanto de la burguesía (una parabola sobre a decadenzia dica l’absurdo), que le valió o premio en a categoría de “millor zinta de fabla no anglesa”. A zinta yera una produzión franzesa. Dimpués de Buñuel, atros cuatre direutors españols ganarían o mesmo premio en ixa categoría.
Te damos o nombre d’ixos direutors, y a edizión d’os Óscar en a cuala estió premiau cadagún d’els. Tu tan solo has de mirar y completar o cuadro con o títol d’a zinta correspondién:
1982 | José Luis Garci | |
1992 | Fernando Trueba | |
1999 | Pedro Almodóvar | |
2004 | Alejandro Amenábar |
Soluzions. Por o mesmo orden: Volver a empezar; Belle époque; Todo sobre mi madre; Mar adentro
Atros zineastas aragoneses d’o sieglo XX
(y tamién d’o XXI)
Buñuel ha pasau a la gran istoria universal d’o zine. Pero i hai atros aragoneses que tamién han escrito pachinas gloriosas d’o seteno arte. As suyas obras han aguantau muito bien o paso d’o tiempo.
Te recomendamos un gollada a las creyazions d’istos tres grans zineastas aragoneses.
José María Forqué (Zaragoza, 1923 – Madrit, 1995). A suya obra más reconoixida, Atraco a las tres, de 1962, proyeuta una cretica mui azeta a la soziedat d’a epoca y una uellada tierna a las ambizions umanas y a la frustrazión: o tinte comico le permitió sortiar a la zensura (fren a os ignorans y obtusos, l’agudeza y l’enchenio siempre venzen).
José Luis Borau (Zaragoza, 1929 – Madrit, 2012). Tamién guionista de gran prestichio amás de direutor, a suya zinta más conoixida ye Furtivos (1975), que ganó a Concha d’Oro en o festival de San Sebastián. Personaches atrapaus en un ambién de claustrofobia que, por l’año en que se difundió (1975, o mesmo d’a muerte d’o ditador Franco), ha dau ta muitas interpretazions.
Carlos Saura (Uesca, 1932). Anque no estió a primera d’as suyas zintas, La caza suposó un espaldarazo a la suya carrera, y consolidó una filmografía mui estensa y reconoixida, que agún en 2022 sigue dando fruitos. Ixa zinta de 1965 ye contemplada como una metafora d’a Guerra Zevil, y afonda en os instintos primarios d’o ser umán.
Epilogo
A Buñuel, a suya muller, Jeanne, le calificaba como “zeloso y dominán” pero a la vez “tierno, alegre y con sentiu d’a umor”. Él se consideraba a él mesmo “ateu grazias a Dios”, paradoxal y ombre de contrastes.
Antón Castro diz que a obra de Buñuel ye “una sintesis almirable y corrosiva d’a tradizión ispanica, d’as luzes y uembras d’o Sieglo d’Oro, de l’influixo d’a relichión y d’o suyo compromiso con o parlache d’as avanguardias. Crea una galería de personaches cuala esistenzia oszila entre a violenzia, a represión sesual, una profunda falaguera por a muerte y a considerazión que a bondat gosa conduzir ta o fracaso yt a l’esferra”.
A influenzia que exerze sobre o zine d’a segunda metat d’o sieglo XX y mesmo de l’autual ye incuestionable. O zine d’atros autors mundialmén famosos (Hitchcock, Fellini u David Lynch) debe muito a os mundos soniaus y esploraus por Luis Buñuel.
Buñuel y Don Luis
Descarga dende iste enlaz o PDF d’a publicazión editada por a editorial Xordica con o patrozinio d’a Obra Sozial d’Ibercaja.
Aragoneses ilustres, ilustrados e iluminados
Descarga dende iste enlaz o PDF d’a publicazión Aragoneses ilustres, ilustrados e iluminados, de Antón Castro y José Luis Cano, editada por o Gobierno de Aragón en 1993.
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