Select Page

María Moliner

LA DONA QUE VA DESXIFRAR TOTES LES PARAULES

Paniza, 1900 – Madrit, 1981

Quan se cita el nom de María Moliner, gairebé ningú sap de qui es parla. Només els que es dediquen al món de les lletres l’han sentit esmentar i a l’instant l’identifiquen amb un diccionari, un tipus de llibre útil però avorrit, en molts casos “difícil de desxifrar” i que no és rar que aclareixi poc del que es pretén esbrinar. No obstant això, aquest nom no és només el títol d’una obra de consulta “diferent”, tan profitosa com amena. També ho va ser del de la seva autora, una fascinant persona de carn i os que va lluitar de manera desinteressada tota la seva vida, sense rendir-se, encara que les circumstàncies estiguessin en contra seva, per a incrementar el nivell cultural dels seus semblants i que així poguessin prosperar en la vida.

Vida

María Moliner Ruiz va néixer en 1900 en la localitat saragossana de Paniza, filla d’un metge rural. Quan comptava quatre anys d’edat, el seu pare va ingressar en la Marina i la família es va instal·lar a Madrid. En la capital d’Espanya María i els seus germans van iniciar la seva formació en la Institució Lliure d’Ensenyament, un projecte educatiu nou, privat i laic, sorgit a la fi del segle XIX.
En 1914, en una de les seves visites a l’Argentina, el cap de família, que viatjava com a metge de vaixell, va decidir no tornar. Va començar llavors una etapa complicada per a María i la resta de la seva família. Es van instal·lar a Saragossa i per a aconseguir una mica de diners María va començar a fer classes particulars, a pesar que encara era gairebé una nena.

Obra

Les dificultats econòmiques no li van impedir seguir els seus estudis i va ser una de les poques dones que en aquesta època van arribar a la Universitat. Va estudiar la carrera de Filosofia i Lletres en l’especialitat d’Història, l’única que hi havia llavors a Saragossa. Va intervenir en l’elaboració d’un Diccionari aragonès (dins d’un projecte, l’Estudi de Filologia d’Aragó, liderat per Juan Moneva i recolzat per la Diputació de Saragossa) que no es va arribar a publicar i de seguida va aconseguir una plaça en l’arxiu de Simancas, a la província de Valladolid, on va romandre fins que en 1924 va obtenir un lloc millor en un arxiu de Múrcia. En aquesta ciutat va conèixer al físic Fernando Ramón, un dels professors universitaris que van introduir a Espanya les teories d’Albert Einstein, i es va casar amb ell.

Uns anys després el matrimoni es va traslladar a València, ja amb diversos fills. Preocupat per la seva educació, es va unir a diversos matrimonis amics per a crear un dels col·legis més avançats del seu temps, l’Escola Cossío, a semblança de la Institució Lliure d’Ensenyament, de la qual María guardava excel·lents records. En aquest centre escolar va impartir classes de Gramàtica i Literatura.

Missions pedagògiques

En els primers temps de la Segona República Espanyola, establerta en 1931, es va pretendre que l’educació fos el motor de progrés i d’avanç social. Es van construir centenars d’escoles i instituts, es va millorar la formació del professorat i es van crear les anomenades Missions Pedagògiques, per a portar l’art, el teatre, el cinema i els llibres al món rural. María Moliner es va implicar en totes aquestes iniciatives de manera entusiasta. Va participar en un congrés internacional sobre biblioteques en 1935 i va redactar unes instruccions per a ajudar als bibliotecaris de petites poblacions. No obstant això, un any després va començar la Guerra Civil i tot el projecte es va ensorrar.

Ja en plena guerra, va ser nomenada directora de la Biblioteca Universitària i Provincial de València, que es va convertir en capital provisional de la República, perquè Madrid estava assetjada. Va preparar un pla per a organitzar totes les biblioteques del país. Però els republicans van perdre la guerra i res es va poder fer. La Institució Lliure d’Ensenyament i l’Escola Cossío van ser dissoltes en favor d’una educació catòlica i tradicional. Molts dels seus amics van ser executats, empresonats o es van exiliar. I María i el seu marit van sofrir greus represàlies. Fernando Ramón va ser reclòs a Múrcia i li van llevar l’ocupació i el sou. Com de María van parlar bé alguns dirigents del bàndol vencedor, se li va permetre treballar, encara que va ser degradada. De ser una de les màximes responsables educatives del país va passar a ser una bibliotecària més, amb un humil salari.

Anys després, el seu marit va poder tornar a la Universitat i va ser destinat a Salamanca mentre María aconseguia un lloc a Madrid. Avorrida del seu rutinari quefer quotidià, amb els seus fills ja grans i allunyada del seu espòs, al qual només veia els caps de setmana, va sorgir en ella la idea d’elaborar un diccionari que ajudés a millorar l’ús de la llengua. I va començar la seva tasca.

En aquest temps no hi havia ordinadors ni internet. Així que, en les seves estones lliures, armada tan sols amb la seva màquina d’escriure, bolígrafs i llapis, va començar a redactar sense cap ajuda milers de fitxes de paper que reunien totes les paraules existents en espanyol i el seu significat. Però no sols el que establia la Reial Acadèmia Espanyola sinó també el que emprava la gent del carrer, amb abundants exemples i utilitzant un vocabulari senzill. Va eliminar paraules que ja no s’usaven i va incloure unes altres que sí, encara que no estiguessin en el diccionari oficial, juntament amb paraulotes i onomatopeies. A més, les que tenien una arrel i un origen comú, les va reunir per famílies per a facilitar la seva comprensió.

Després d’anys i anys de solitari i tenaç treball, en 1966 es va publicar el seu Diccionari d’ús de l’espanyol, que va sorprendre a tothom. Com era possible que una dona sola, a la seva casa, sense ser especialista en el tema, hagués pogut escriure una obra tan monumental i valuosa. Semblava un miracle inexplicable. Els elogis i l’admiració es van multiplicar. Molts van opinar que María Moliner havia de ser membre de la Reial Acadèmia i en 1972 es va proposar el seu nom per a entrar en la institució. Però cap dona ho havia fet mai. I tampoc ho va fer ella. Era dona i, a més, llicenciada en Història, no en Filologia. La decisió i la gran polèmica que es va originar la van afectar. I és molt possible que acceleressin la malaltia cerebral que patia i que causaria finalment la seva defunció en 1981.

Referències

  • Mª Pilar Benítez (2010): María Moliner y las primeras estudiosas del aragonés y el catalán de Aragón. Zaragoza: Rolde de Estudios Aragoneses.
  • Hortensia Búa Martín (2012): María Moliner. La luz de las palabras. Madrid: HBM.
  • Manuel Calzada (2013): El diccionario. Madrid: Artezblai.
  • José Luis Cano (2000): María Moliner y su Diccionario. Zaragoza, Xordica.
  • Antón Castro (1993): “María Moliner o el cultivo de las palabras”, en Aragoneses ilustres, ilustrados e iluminados (204-209). Zaragoza: Gobierno de Aragón.
  • Pilar Faus (1990): La lectura pública en España y el Plan de Bibliotecas de María Moliner. Madrid: Anbad.
  • Inmaculada de la Fuente (2011): El exilio interior. La vida de María Moliner. Madrid: Turner.
  • Diccionario Biográfico Español, Real Academia de Historia: https://dbe.rah.es/biografias/12970/maria-juana-moliner-ruiz

Activitats didàctiques

Instruccions a bibliotecaris rurals

En temps de la Segona República, durant la primera meitat de la dècada de 1930, es van crear a Espanya centenars de biblioteques, sobretot en el món rural, que fins llavors havia mancat d’activitats artístiques i culturals. En 1937 María Moliner va redactar unes instruccions per al servei de petites biblioteques, amb la finalitat d’orientar i animar als bibliotecaris sense experiència, sobretot als destinats a petites localitats, on tothom es coneix. En aquestes instruccions, els indicava que l’èxit de la biblioteca depenia en bona part del seu treball, el d’estimular la lectura i saber orientar al lector. Donar a cadascun el llibre la lectura del qual li interessarà, li atraparà i desitjarà repetir, segons els seus gustos i les seves aficions.

Llegeix els següents fragments escrits per María Moliner i comenta’ls.

El bibliotecari, per a posar entusiasme en la seva tasca, necessita creure en aquestes dues coses: en la capacitat de millorament espiritual de la gent a qui servirà, i en l’eficàcia de la seva pròpia missió per a contribuir a aquest millorament.

No serà bon bibliotecari l’individu que rep invariablement al foraster amb paraules que tenim gravades en el cervell, a força de sentir-les, els que amb una missió cultural hem visitat pobles espanyols: «Miri vostè: en aquest poble són molt salvatges: vostè parli’ls d’anar al ball, al futbol o al cinema, però… A la biblioteca…!.

Al vostre poble la gent no és més salvatge que en altres pobles d’Espanya ni que en altres pobles del món. Proveu de parlar-los de cultura i veureu com els seus ulls s’obren i els seus caps es mouen en un gest d’assentiment, i com invariablement responen: Això, això és el que ens fa falta: cultura! Ells pressenten, en efecte, que és cultura el que necessiten, que sense ella no hi ha possibilitat d’alliberament efectiu, que només ella ha de dotar-los d’impuls suficient per a incorporar-se a la marxa fatal del progrés humà sense risc de ser rebolcats: senten també que la cultura que a ells els està negada és un privilegi més que confereix a unes certes gents sense cap superioritat intrínseca sobre ells, a vegades amb un valor moral nul, una superioritat efectiva en estimació de la societat, en posició econòmica, etcètera. I es regiren contra això que vagament comprenen demanant, cultura, cultura…

Llegir un llibre o veure una pel·lícula et pot portar a mons desconeguts, a conèixer altres gents i altres formes de vida o a viure apassionants aventures. María Moliner també va deixar escrit:

L’educació és la base del progrés; considero que llegir és un dret fins i tot espiritual i que, per tant, qualsevol ciutadà en qualsevol lloc ha de tenir a mà el llibre o els llibres que desitgés llegir.

Creus que llegir estimula la imaginació i la creativitat? Creus que tenir més educació ajuda a aconseguir un treball millor i prosperar en la vida? Argumenta les teves respostes.

El diccionari de María Moliner i l’opinió de grans escriptors

El diccionari que va redactar María Moliner era una cosa diferent a l’editat per la Reial Acadèmia Espanyola. Aquest indicava com calia utilitzar correctament les paraules mentre que el de l’aragonesa explicava també, amb exemples, com s’utilitzaven en la realitat, com les emprava la gent al carrer, fins i tot indicant expressions col·loquials o vulgars. No imposava normes sinó que era un diccionari d’ús. D’aquesta forma, tant els que parlaven espanyol com els que ho volien aprendre podien comprendre millor el significat de cada paraula i, a més, manejar-la d’una manera adequada.

A causa de les seves característiques, molts escriptors ho van preferir com a ajuda a l’hora d’escriure les seves obres literàries.  Així, Miguel Delibes va dir d’ell: “és una obra que justifica tota una vida”. I Fernando Savater: “era l’únic diccionari que es podia manejar en aquest país”.

El 10 de febrer de 1981, només uns dies després de la defunció de María Moliner, el colombià Gabriel García Márquez, que guanyaria el Premi Nobel de Literatura en 1982, va publicar en els periòdics una carta en la qual assenyalava quant devia a María Moliner. Li semblava una proesa extraordinària que hagués estat capaç d’escriure sola, a mà, a la seva casa, sense cap ajuda, una obra que semblava haver estat confeccionada per un nombrós grup d’especialistes de gran renom dotats amb abundants mitjans i un gran pressupost. Segons assegurava el novel·lista, era més de dues vegades més llarg que el de la Reial Acadèmia Espanyola i més de dues vegades millor. Ell necessitava tenir sempre a mà el diccionari redactat per l’aragonesa, el “més complet, més útil, més acuciós i més divertit de la llengua castellana”, on havia aconseguit plasmar la realitat d’una llengua viva. Aquesta, com si fos sorra, se li escapava d’entre els dits als acadèmics, partidaris de fosques definicions i contraris a acceptar l’ús de noves paraules fins que ja estaven rígides i gastades per l’ús.

Uns anys abans va voler conèixer a tan sorprenent dona. Va viatjar a Espanya creient que seria famosa, però, amb gran sorpresa per a ell, va resultar que pocs la coneixien. Finalment va aconseguir donar amb un dels seus fills, que li va indicar que la seva mare estava molt malalta i no rebia visites. Quan María Moliner va morir, García Márquez va assegurar que es va trobar com si hagués perdut a un ser estimat. Algú que, sense saber-ho, havia treballat sense descans per a ell. Una persona única que “va pretendre agarrar al vol totes les paraules de la vida” per a posar-les a la disposició de tots els que parlen en espanyol.

Saps qui són Miguel Delibes, Fernando Savater i Gabriel García Márquez? Cerca en internet un resum de la seva trajectòria literària. Cerca també el títol d’algunes de les seues obres. Has llegit alguna? Quin era el seu argument?

El món de les paraules

Si alguna cosa ens diferencia de la resta dels éssers vius que coneixem, animals i plantes, és el llenguatge, l’ús de la paraula, que ens permet comunicar-nos els uns amb els altres i elaborar pensaments complexos. Les coses que no tenen nom no existeixen, perquè sense una paraula que les identifiqui no podem informar a ningú de la seva existència.

En tots els idiomes les paraules tenen un origen, una etimologia, i a María Moliner li agradava agrupar-les segons aquest origen. En el seu llibre, l’ordre temàtic prevalia sobre l’alfabètic. Així, per exemple, podíem saber que pilota deriva de bala o que cultura i cultiu tenen una mateixa procedència i, per això, una mateixa arrel.

És correcte dir que un camp roman inculte? I que una persona està poc conreada?

Intenta esbrinar si la paraula “assassino” té alguna relació amb l’haixix. O si la paraula “inaugurar” està relacionada amb els àugurs, uns endevins d’època romana.

Cerca també en internet l’origen de les paraules “paper”, “llibre”, “biblioteca” i “pergamí”. Per a donar-te una pista: dos d’elles estan relacionades amb plantes i les altres dues, amb ciutats de l’Antiguitat. Saps per què?

En cada regió, fins i tot dins d’un mateix país amb un mateix idioma, s’utilitzen paraules particulars que només empren els que allí viuen. A Aragó n’hi ha bastants, que no entenen els habitants d’altres parts d’Espanya.

Fes correspondre les paraules utilitzades a Aragó de la columna esquerra amb els significats de la columna dreta.

1.- Chipiar                                               a) Atzagaiada

2.- Esbafar                                               b) Enrampada

3.- Chandrío                                           c) Xafarder

4.- Encorrer                                             d) Llaminer

5.- Laminero                                           e) Escombrar

6.- Garrampa                                         f) Perseguir

7.- Escobar                                              g) perdre gas

8.- A cordetas                                         h) Net

9.- Escoscado                                          i) Mullar

10.- Alparcero                                          j) A collibè

Solució: 1-i, 2-g, 3-a, 4-f, 5-d, 6-b, 7-e, 8-j, 9-h, 10-c

La Reial Acadèmia Espanyola i les dones

Quan es va editar el diccionari de María Moliner va causar una gran admiració. Qui era aquesta dona que havia escrit tot un diccionari? Els elogis es van succeir i fins i tot va haver-hi diversos acadèmics que van defensar que la seva autora havia de formar part de la Reial Acadèmia Espanyola. Tres d’ells, com marcava el reglament, van proposar en 1972 que ocupés una plaça que en aquest moment es trobava vacant. No obstant això, finalment es va optar per elegir un candidat diferent. Entre les raons que van donar per a rebutjar el seu nomenament figurava que no era filòloga sinó llicenciada en Història. A més, cap dona havia estat mai membre de l’Acadèmia des que va ser creada, en 1713.
I això últim era veritat. La primera dona el nom de la qual va sonar per a ingressar en l’Acadèmia va ser la poetessa i dramaturga Gertrudis Gómez de Avellaneda. Ho va intentar en 1853, però, després d’un intens debat, aquest any es va arribar a l’acord de prohibir l’entrada de dones en la institució. En anys posteriors es va parlar d’altres dones de veritable mèrit, com Rosalía de Castro o Concepción Arenal. Però les portes de l’Acadèmia van seguir tancades per a les dones.

Un cas excepcional va ser el de l’escriptora Emilia Pardo Bazán, les obres de la qual eren de les més llegides en la seva època, tant a Espanya com a l’estranger. Va intentar ser acadèmica en diverses ocasions, en 1889, 1891, 1912 i 1914. Però mai ho va aconseguir per la seva condició de dona, malgrat el suport generalitzat de la premsa i de literats de la talla de Benito Pérez Galdós.

Qui va ser la primera dona membre de la Reial Acadèmia Espanyola? Quan va ingressar? Quantes acadèmiques hi ha hagut en les seves més de tres-cents anys d’història de la institució? Totes s’han dedicat en exclusiva a la literatura?

En l’actualitat hi ha diverses dones acadèmiques i dues d’elles tenen una especial relació amb Aragó: Soledad Puértolas i Aurora Egido. Què saps d’elles? Cerca en internet informació sobre la seva vida i la seva trajectòria professional.

María Moliner en internet, en televisió,

en el teatre i en l’òpera

Avui, en internet, hi ha diverses pàgines web que t’acosten a la figura de María Moliner i al seu famós diccionari. Visita algun dels següents enllaços i comenta què t’han semblat.
Però, a més d’internet, hi ha altres vies per a conèixer millor a l’autora del Diccionari d’ús de l’espanyol. En Televisió Espanyola, dins de la sèrie “Dones en la història”, li van dedicar un programa el 16-03-2004.
La cineasta aragonesa Vicky Calavia va rodar un documental que va titular Tendint paraules.
I no sols això. En 2012 es va estrenar una obra de teatre titulada El diccionari, la protagonista del qual era María Moliner. Va ser escrita per Manuel Calzada i publicada en forma de llibre un any després. I en 2016 es va estrenar en el teatre de la Zarzuela de Madrid, María Moliner… una òpera! Centrada en el moment en el qual emprèn l’elaboració del seu diccionari, donava a conèixer les seves intuïcions, les seves passions, les seves nostàlgies i fantasies, així com la cruel malaltia que en els seus últims anys la va fer oblidar totes les paraules que ella mateixa va definir.

María Moliner y su diccionario

Descàrrega des d’aquest enllaç el PDF de la publicació editada per l’editorial Xordica amb el patrocini de l’Obra Social d’Ibercaja.

Aragonesos il·lustres, il·lustrats i il·luminats

Descàrrega des d’aquest enllaç el PDF de la publicació Aragonesos il·lustres, il·lustrats i il·luminats, d’Antón Castro i José Luis Cano, editada pel Govern d’Aragó en 1993.

DIRECCIÓN GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Departamento de Educación, Cultura y Deporte

Parque Empresarial Dinamiza (Recinto Expo)
Avenida de Ranillas, 5D - 2ª planta
50018 Zaragoza
Tfno: 976 71 54 65

Colabora: