Select Page

Josefa Amar y Borbón

Trencar cadenas, superar barracalas

Zaragoza, 1749-1833

Josefa Amar naixió en una familia mui vinculada a la medizina: o suyo bislolo y lolo maternos eban destacau en ixe campo y o suyo pai, José, catedratico d’Anatomía, estió designau medico d’o rei Fernando VI (lo seguiría estando con o suyo suzesor Carlos III). Asinas, estando nina se tresladó con os suyos ta Madrit. A suya mai, Ignacia, yera una gran leutora y muller culta: a suya sensibilidat, sin duda, afavorió que Josefa podese estudiar igual que os suyos chirmans grans, toz zagals. Dos eruditos aragoneses afincaus en a capital d’España, Rafael Casalbón y Antonio Berdejo, eixerzioron como prezeutors de Josefa, que alquirió una exzelén formazión umanistica y aprendió luengas clasicas, pero tamién franzés, anglés y italián.  

Vida

Por más que os suyos pais estasen chen cautivada, no se podeban rebelar contra usos y convenzions fuertemén enradicaus en aquella soziedat, agún, d’Antigo Rechimen. Con 23 años estió casada con l’avogau Joaquín Fuertes Piquer, sobrino d’o prestichioso medico y filosofo aragonés Andrés Piquer. Poco dimpués de a voda, o suyo ombre yera clamau ta un cargo en l’Audienzia de Zaragoza y o matrimonio marchaba de Madrit. Ya en a capital aragonesa, en 1775, Josefa daría a luz a o suyo fillo Felipe.

Joaquín Fuertes yera tolerán con as inquietuz culturals d’a suya muller. Dende o retorno ta la suya ziudat natal, ella frecuentaba a biblioteca de San Ildefonso, inizió una intensa vida sozial y prenzipió a desarrollar a suya fazeta inteleutual, en a cuala destacaría como ensayista y tradutora.

Obra

En Zaragoza remataba de dentrar en funzionamiento a Real Sociedad Economica Aragonesa de Amigos del País: una entidat que, replegando o esprito d’a Ilustrazión y como atras similars en España, miraba a modernizazión grazias a l’aplicazión de conoixenzias en economía, politica, zenzia y artes. O suyo propio ombre y o suyo antigo mentor Antonio Berdejo (ta par d’alavez canonche en Tarragona) le apoyarán cuan en 1782 presente a la Real Sociedad una traduzión de l’Ensayo histórico-apologético de la literatura española contra las opiniones preocupadas de algunos escritores modernos italianos, que se completa con la Respuesta del Sr. Abate X. Lampillas.

Ixe testo contrarrestaba una campaña surtida en influyens redols europeus cuentra a cultura española. A brillantez d’o treballo fazió que Josefa Amar y Borbón estase convidada a dentrar como sozia de Merito en a RSEAAP. Yera a primera muller en España que ingresaba en una entidat d’ixe tipo. Josefa s’adedicó a treballar ta la Soziedat con estudios que podesen tener aplicazión prautica, como a traduzión d’o Discurso sobre el problema de si corresponde a los párrocos y curas de aldea instruir a los labradores en los elementos de la economía campestre.

Referenzia feminista

L’antezedén de Josefa en l’Aragonesa ubrió o debate sobre l’azeutazión de mullers en a Sociedad Economica de Madrit. A zaragozana redautó un alegamiento que abría d’estar teniu como referenzia fundazional en a istoria d’o feminismo: o suyo Discurso en defensa del talento de las mujeres contribuyió a l’azeso d’as mullers ta la Sociedad Matritense, y propizió a dentrada en ella d’a propia Amar. A o suyo ingreso prosigue unatro brillán testo en esfensa d’a igualdat: Oración gratulatoria dirigida a la Junta de Señoras de la Real Sociedad Económica de Madrid (1787). Estió nombrada amás sozia en a Real Sociedad Medica de Barcelona dezaga d’a suya obra Discurso sobre la educación física y moral de las mujeres (1790) an espardió conzeutos d’ichiene femenina y insistiba en a nezesidat que as mullers rezibisen instruzión en gramatica, cheografía, istoria, aritmetica, luengas clasicas y modernas…

Pero Josefa Amar tamién devantó burras. Cualques sozios de l’Aragonesa yeran molestos por o protagonismo d’una muller en asuntos “incomodos” y a bonico estió relegada d’as suyas funzions. A enfermedat y muerte d’o suyo ombre l’alpartoron d’a vida sozial y cultural. Dende que enviduó, con 48 años, poco más se sabió d’ella. S’implicó en obras beneficas dende a Hermandad de la Sopa de Zaragoza, an se daba desayuno y acullida sanitaria a os más amenistaus. Entre a invasión napoleónica, treballó en o treslado y cudiau d’enfermos en o Espital de Nuestra Señora de Gracia en o primer sitio de Zaragoza. Retirada con uns pariens a Nabarra, tornó ta la suya ziudat dezaga de rematar a guerra. Dinantes, en 1810, o suyo fillo Felipe, funzionario en l’Audienzia de Quito, eba muerto victima d’a violenzia ligada a las luitas d’emanzipazión d’as colonias españolas en America.

O rastro de Josefa Amar se deluye en os suyos zaguers años, y tamién dezaga d’a suya muerte en 1833. Enterrecada en o fosal d’o espital ta o cual eba treballau, o suyo nombre quedó sumido en uembras. Pero, entre ellas, o suyo nombre y a suya obra tornan a brillar.

Referenzias

Autividaz didauticas

Antis de prenzipiar, ye recomendable visitar as propuestas didauticas arredol d’a Ilustrazión y a o movimiento ilustrau en Aragón, en o capitol adedicau a Ramón Pignatelli.

Una ilustrada con totas as letras.

Una abanzada a o suyo tiempo

A Ilustrazión ye un movimiento cultural que afeuta a la Europa d’o sieglo XVIII, an ideas basadas en a esperenzia y en a razón miran d’imposar-se a la tradizión dominada por a relichión y as superstizions. No ye en sí un movimiento revoluzionario, ni cuestiona l’orden establiu, pero aspira a una millora d’as condizions de vida ta tota la soziedat, por meyo de l’aplicazión prautica de conoixenzias teunicas que afavoreixcan o creiximiento d’a economía. Seguntes os ilustraus, l’aumento d’a riqueza va en benefizio de tota la soziedat y inzide en a felizidat cheneral (identificada tamién con a “utilidat”). A estensión d’a educazión, conzebida dende a confianza en o progreso zientifico, ha d’aduyar a ixas fins.

A Ilustrazión no ye un movimiento uniforme: tiene muitismas manifestazions y varians seguntes puestos. Posa as bases d’o liberalismo d’o sieglo posterior, ya que contiene simiens que, con o tiempo, grillonarán contra l’absolutismo monarquico. Pero, por o momento, os ilustraus van d’a man d’o poder politico. De feito, no pocos gubernans adotan politicas reformistas endrezadas por personas ilustradas.

“Tot ta o pueblo, pero sin o pueblo”. Qué te suchiere ixa frase? Investiga un poquet sobre ella. Mira nombres d’atros monarcas europeus atraitos por ixe esprito ilustrau.

Catalina II de Rusia, Gustavo III de Suezia, Federico II de Prusia, José I de Portugal, entre atros.

L’eixemplo más claro de monarca ligau a o despotismo ilustrau ye, en España, o de Carlos III. Mira bella mica d’informazión sobre él. Por qué te pareixe que adotó ixa politica reformista y se dixó asesorar por ilustraus?

As reformas se consideran un buen antidoto ta aprevenir revoluzions pues a millora de condizions chenerals que suponen, alivian en gran mida o descontento. Manimenos, dezaga d’o esclatito d’a Revoluzión franzesa (1789), as monarquías se tornan más conservaderas, en reazión a ixos feitos subversivos que han estorbau tot o tablero. En ambitos influyens se considera que muitas ideas d’a Ilustrazión, d’una traza u d’unatra, son estau adotadas por os revoluzionarios. Cosa que, en parte, yera zierta.

O mundo con o cual dentra Josefa en contauto a la suya tornada, rezienmén casada, a Zaragoza, ye lo d’a Real Sociedad Economica Aragonesa de Amigos del o País.

Ye en ixe contesto en o cual a fegura de Josefa Amar y Borbón alquiere a suya grandeza. Cal dezir que, tot y con  l’abanzau d’as suyas ideas ta la epoca, Josefa tamién se debe a la suya clase y a o tiempo d’o que ye filla. Ye inevitable resultar a vezes un tanto “elitista”, pues iste azeso a la educazión no se planteya igual ta toz. A Ilustrazión tiene un trasfondo paternalista (o propio poder la patrozina) y l’obchetivo no ye tanto una transformazión sozial “revoluzionaria” como un cambio gradual que permita sustener-se a o estau d’as cosas.

Ixo sí: Josefa Amar podría aber-se quedau astí, pero va un poquet más enta allá.

O suyo pensamiento ye entre os más abanzaus d’a Ilustrazión. A suya erudizión no ye un simple acopio de conoixenzias: ella analisa, interpreta os datos y exerze a suya labor con independenzia. Partizipa d’o esprito d’a Enziclopedia, ye europeísta y liberal en o sentiu autentico d’o termín. Se declara enemiga d’a relichiosidat extrema, avoga por o laizismo (dintro d’as buegas que se podeba: remeramos que, anque o sieglo XVIII ye o d’a Ilustrazión, a Inquisizión agún yera en funzionamiento, anque con muita menos influenzia que en tiempos preteritos).

A Ilustrazión y a condizión femenina

A Ilustrazión apareixe asoziada a la idea de “modernizazión”. Pero, tot y con a idea de progreso y modernidat que comparten os ilustraus, a presenzia de mullers en ixos ambitos ye mui marguinal. A qué creyes que puede deber-se? 

“No contentos os ombres con aber-se reservau, os emplegos, as onors, as utilidaz, en una palabra, tot o que puede animar a suya aplicazión y esveile, han espullau a las mullers dica d’a complazenzia de tener un entendimiento ilustrau. Naixen y se crían en a ignoranzia absoluta: aquels las disprezian por ista causa, ellas plegan a persuadir-se que no son capazes d’unatra cosa, y como si tenesen o taliento en as mans, no cautivan atras abelidaz que as que pueden desempeñar istas”.

Tría un parrafo de cualsiquiera d’ixas dos obras: belún que te clame l’atenzión, que te resulte significativo, u mesmo chocán. Metez en común en clase os diferens parrafos eslechius.

O feminismo en a Revoluzión franzesa

A Revoluzión franzesa iniziada en 1789 atendió a unas causas y unas zircunstanzias mui compleixas, pero muitas d’as ideas que la inspiroron y atras más que se metioron sobre a mesa a lo largo de tot o prozeso revoluzionario, yeran emparentadas con o movimiento ilustrau. Podríanos dezir que, en iste causo, se caloron en una coctelera, se sobatioron, y o resultau estió esplosivo (anque, con o tiempo, se tornaría a encauzar en parte).

Un d’os documentos más reconoixius d’iste momento istorico ye a Declarazión d’os Dreitos de l’Ombre y d’o Ziudadano. Tot y con o suyo plantiamiento “universal” (y con gran proyezión en toz os sentius), pareixe que en o suyo enunziau s’omite una parte importán (a lo menos un 50%) d’a Umanidat.

Un parrafo diz: “Si bien l’alegoría d’a Republica se represienta por meyo d’una fegura femenina, iste simbolo no se traduzió en milloranzas ta las mullers. Franzia, a Nazión y a Libertat pueden pintar-se con cuerpo de muller a o mesmo tiempo que as mullers mancan de dreitos politicos y zivils basicos”.

De seguras que te sona a canta “Ai mama” de Rigoberta Bandini. Puedes escuitar-la en diferens plataformas. En ista de Youtube, con letra.

En ista reivindicazión d’o papel d’a muller, de valors ligadas a la maternidat, ezetera, se canta “Quitando un peito difuera a o puro estilo Delacroix”. Quí ye ixe Delacroix? A qué imachen se refiere? Por qué creyes que a cantaire recorre a ixe icono?

A Libertat guiando a o lugar, d’o pintor Eugène Delacroix. Una imachen iconica y universalmén reproduzida. Atenzión: s’identifica con a Revoluzión franzesa, pero… con a de 1830 (que estió una vuelta de tuerca más dintro d’o ziclo d’as revoluzions burguesas ubierto en 1789).

Tornemos ta o panorama de 1789. Gosa dezir-se que os orichens d’o feminismo como formulazión teorica y movimiento sozial se remontan a os primers años d’a Revoluzión franzesa. Tot y con as suyas limitazions, a Declarazión d’os Dreitos de l’Ombre y d’o Ziudadano estió un punto de partida, una base de refirme ta empentar atras iniziativas como a que, dos años más tarde, dio lugar a la Declarazión d’os Dreitos d’a Muller y a Ziudadana. Un d’os suyos parrafos diz: “Muller, despierta! As campanadas d’a razón se dixan sentir en tot l’universo. Reconoixe os tuyos dreitos!”.

Quí escribió ixa Declarazión? Investiga sobre l’autora.

Olympe de Gouges (1748-1793) avogó tamién por l’abolizión d’a esclavitut, esfendió a deseparazión de poders; as suyas denunzias d’a ditadura de Robespierre la levoron ta la guillotina.

Mira informazión sobre istas atras dos mullers, tamién ligadas a ixe momento istorico y a similar sensibilidat: Pauline Léon y Anne-Louise Germain Necker (Madame de Staël).

Josefa Amar y Borbón tendría mui poco que invidiar a ixas mullers, mui reconoixidas uei día como pioneras, inteleutuals, autivistas, empoderadas… De feito, as suyas obras conservadas más significativas con tematica feminista (de 1786 y 1790) son anteriors en o tiempo a las más reconoixidas d’Olympe de Gouges y Madame de Staël. A pensadora aragonesa teneba una formazión más que solida y eba leyiu a umanistas d’o sieglo XVI, a Bacon, a Leibniz y a ilustraus y ideologos como Voltaire, Rousseau, Montesquieu y Locke. O razionalismo, a división de poders, o cuestionamiento d’o dogma y a superstizión, amás d’a suya denunzia radical d’as desigualdaz de chenero, la convierten en una autoridat, en una referenzia sin igual… inchustamén postergada.

En a biografía emos dito que a soziedat d’o sieglo XVIII yera agún, d’Antigo Rechimen. En ixe sentiu, creyes que Josefa Amar estió una muller abanzada a o suyo tiempo?

O sí de Josefa

Josefa Amar se casó en un matrimonio conzertau por a suya familia. O suyo ombre le doblaba a edat… y ixo que os 23 años que contaba yeran, ta la epoca, una edat ya abanzada ta la voda d’una muller. Intuyimos que ixe “retardo” podió obedeixer a o forzío entre a independenzia de criterio d’a filla y a obligazión d’os pais de “complir con a soziedat con ixo y con tot”; talmén tamién tenió bella cosa que veyer o cudiau d’istos ta trobar-le un buen ombre… Dillá d’as divagazions de si podió u no aber amor en ixe matrimonio (en una epoca rechida por pautas diferens d’as autuals) y, anque Joaquín resultase estar un buen compañero que le aduyaría mesmo en os suyos proyeutos inteleutuals… ye mui chocán l’enradicaus que yeran usos, costumbres y tradizions de sieglos y lo difizil que yera forachitar-los en un mundo que quereba estar moderno y razional.

Posteridat ingrata… dica agora?

No totas as obras de Josefa Amar han sobreviviu: por eixemplo, bi ha notizia d’un libro titulado Importancia de la instrucción que conviene dar a las mujeres (publicau en Zaragoza en 1784), d’o que no se conserva garra eixemplar. Pero podemos aconortar-nos con as sobreviviens. Leuturas que constituyen un gran legau, que mantienen vichenzia, que son mui autuals, y que a o menos, en parte, le fan chustizia.

Porque a posteridat no s’ha portau pon bien con ella. Ta prenzipiar: os suyos zaguers vente años (sisquiera nos entivocásenos) debioron estar tristes y solitarios, vivius, amás, en un clima politico adverso. Por qué dezimos isto? Qué pasó en España dende 1814?

Dezaga d’a Guerra d’a Independenzia, Fernando VII torna d’o suyo falso exilio, y reprime con zereñura o liberalismo que s’eba manifestau con a Constituzión de Cádiz (1812). L’absolutismo (que tan solo quedó breumén tallau entre o trienio 1820-1823) prevale dica a muerte d’o rei (casualmén o mesmo año en que feneixe Josefa). S’ubrirá alavez una dura pugna (manifestada en as guerras carlistas) entre un absolutismo que quiere mantener l’Antigo Rechimen y un liberalismo que, a duras penas, irá imposando-se.

Pero dezaga d’a suya muerte, quedó olbidada. No d’o tot: o suyo impauto entre as chens ilustradas le valió una senzilla memoria en una carrera curta en o zentro de Zaragoza y en o nombre d’un colechio d’educazión primaria… y un curioso y incomprensible equivoco en Internet, an a Josefa (d’a cuala no se conoixen retratos en vida) se le emparella en toz os buscadors con una imachen que no ye a suya, sino la d’una escritora (Patrocinio Biedma) de zien años dimpués!

Afortunadamén, d’un tiempo a ista parte, ixos escudios quedan compensaus por una reconoixenzia d’a suya vida y d’a suya obra. No ye tan famosa como as suyas contemporanias franzesas pero os suyos meritos son mayors. Que una persona que tanto fazió por a visibilidat d’as mullers en epoca tan temprana, dixe d’estar cuasi invisible… ye fayena de toz, ye fayena de totas.

DIRECCIÓN GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Departamento de Educación, Cultura y Deporte

Parque Empresarial Dinamiza (Recinto Expo)
Avenida de Ranillas, 5D - 2ª planta
50018 Zaragoza
Tfno: 976 71 54 65

Colabora: