Select Page

Elvira de Hidalgo

Voz envolvente, mayestra sin igual

Valderrobres / Vall de Roures, 1891 – Milán, 1980

Elvira Juana Rodríguez Raglán (o suyo pai, Pedro, yera de Granada; a suya mai, Miguela, d’o mesmo Valderrobres) amostró dende nina uns esplendius dotes ta la mosica. Instalada a suya familia en Barzelona, o suyo pai la levó a estudiar canto a o Conservatorio d’o Liceu con a soprano Conchita Bordalba. L’aduya d’un mezenas le permitió, con tan solo deziséis años, proseguir os suyos estudios en Milán con o mayestro Melchor Vidal y debutar en o teatro San Carlo de Napoles interpretando a Rosina en o barbero de Sevilla. Ixe aplaudidismo papel, que interpretará muitas vezes, supondrá l’inizio precoz d’una carrera fulgurán: logada ta autuar en París y Montecarlo, autuará tamién en El Cairo y en Praga.

Prenió o “Hidalgo” d’a suya lola paterna. Elvira yera una soprano dramatica de coloratura (tamién clamada soprano d’agilità), con una voz áchil capable d’executar as notas a gran velozidat, con un estilo ornamentau, con grolleos. Poseyeba un timbre calido, suave y dulze por una parte, pero tamién poderoso y vibrán. Ixe rechistro tan amplo le permitiba atrivir-se con agudos mui intensos y controlar os grieus grazias a una teunica innovadera en a tesitura de peito, que transmitirá más tarde a la suya alumna Maria Callas.

Vida

En 1910, con tasamén deziueito años, ya ye aclamada en Estaus Unius. Ye a más choven en debutar como prima donna en o Metropolitan de Nueva York, an será a Gilda de Rigoletto chunto a o gran tenor Enrico Caruso (tamién interpretará ixa obra años más tarde, en o dezenio de 1920, con Miguel Fleta en Buenos Aires y en Madrit). De tornada ta  Europa le aguardan Viena, Florenzia y, a l’año siguién o debut en o Constanzi de Roma, o Teatro Real de Madrit y o Liceu de Barcelona. Cuan en 1916 a Scala de Milán zelebró o zentenario de El barbero de Sevilla, Elvira d’Hidalgo estió a indiscutible Rosina: un personache vivaz, trazero y caprichoso, a o mesmo tiempo que candoroso y malinconico en o cual sabió penetrar psicolochicamén, tal vez porque se pareixeba bella cosa a ella.

En istos años, a suya fama crexió. Se casó en 1915 con un marqués italiano, Guido Zarabelli, d’o que enviduará muito luego, y se codió con chens ricas y poderosas: estió pretendida y amada por politicos y aristocratas, se le declaroron l’Aga Khan y un Romanov… pero ella anteponió perén a suya carrera a las suyas pasions y afeutos. Más tarde, en 1928, se casará de nuevas ista vez con o franzés Armand Bette, de qui levará una vida pro independién. Elvira no renunzió a os suyos viaches por o mundo (dende os eszenarios más consolidaus d’Europa y America dica atros menos abituals, como La Habana u Helsinki).

Obra

Entre o dezenio d’os trenta, fue espaziando as suyas autuazions; comprendió que a suya voz, a la cuala eba forzau dica o limite, no podeba dar más de sí. Con más de cuaranta años, o ritmo de vida y o trachín d’os viaches demandaban una tregua, y reorientó a suya carrera ta la ensiñanza. Dende 1936 dio clases de canto en Atenas. Estió astí an, un día, plegó en a suya aula una adoleszén apocada y d’aparienzia acompleixada: “un patito fiero” en o cual a profesora deteutó un tresoro amagato.

Filla d’emigrans en Estaus Unius, a neoyorkina Maria Anna Cecilia Sofia Kalogeropoúlou eba tornau ta Grezia con a suya mai y con a suya chirmana. Elvira, cuals plantiamientos pedagochicos pasaban por inzentivar o compañerismo entre os suyos alumnos sin escudiar a desichenzia ni a disziplina, invirtió en ixa choven tot o suyo saper y o suyo esfuerzo. Convenzida de tener debán de ella a una soprano de primer orden (fren a o criterio d’a suya anterior profesora, que la consideraba mezzosoprano), vulcó en a zagala as teunicas con as cualas ella mesma eba trunfau: una dosificazión milimetrica de l’aire basada en una estrema obredura d’o vedau ta la emisión y ataque d’agudos y sobreagudos. D’ista traza se forchó Maria Callas como una soprano sfogato, ilimitada, d’amplismos rechistros.

Diva

Ixa gran diva alzó gratitut eterna ta la suya mayestra: “A Elvira de Hidalgo debo tota a mía preparazión y a mía formazión artistica como autriz y mosica. Amás de dar-me a suya valiosa ensiñanza, ista muller me dio tamién o suyo corazón”. En efeuto, l’aragonesa no nomás le mostró a esclatar a suya valura mosical y o suyo potenzial en o canto: la transformó fisicamén, le imprentó eleganzia, la convirtió en autriz, le dotó de parlache chestual, dramatismo y espresividat. Amás le dio autoestima y seguranza, estió consellera, confidén y complize. Elvira trobó en Maria a filla que nunca no tenió y exerzió bel papel maternal ta ella. En a Grezia ocupada por os alemans, paró a la suya nineta ta cantar as dos operas más representativas d’a luita por a libertat y cuentra a tortura: Tosca, de Puccini, y Fidelio, de Beethoven. A partir d’astí, María prenzipió a ubrir o suyo propio libro.

Más tarde, en o dezenio de 1950, Elvira de Hidalgo marchó ta o Conservatorio d’Ankara, presidió churaus y tribunals, y en 1959 tornó ta Milán, an estió catedratica vitalizia d’o Conservatorio d’a Scala. Perén eba estau una muller ristolera, vital y integradera, que desprendeba bogalería y simpatía, y en os suyos vente zaguers años no perdió brenca d’ixe caráuter: compachinaba as clases de canto con a vida sozial, prodigando-se en zenas y fiestas en casa, veiladas a as cualas no mancaban chens d’a cultura y as artes, periodistas, empresarios, etz. Manteneba un estreito contauto con a suya quiesta Maria Callas y se le trencó l’alma cuan a diva d’orichen griego murió de rapiconté, en o suyo apartamento de París, fren a un retrato d’Elvira. Correba 1977 y no plegarían a tres años os que le sobreviviría a suya mayestra.

Referenzias

Autividaz didauticas

Personaches inmortals

Elvira de Hidalgo fazió grans interpretazions en os suyos personaches femeninos, a os cuals imprentó una singular riqueza chestual. Valendo-te de cualques informazions que damos en a biografía, y d’atros datos que puedes mirar en internet, completa iste cuadro de personaches a os cuals dio vida, con as suyas obras y autors correspondiens.

 

Personache Obra Compositor
Rosina
La Sonámbula
Zerlina Mozart
L’elisir d’amore
Gilda Verdi

 

Soluzions:
Rosina. El barbero de Sevilla. Rossini
Amina. La Sonámbula. Bellini
Zerlina. Don Giovanni. Mozart meterlo un poco más
Adina. L’elisir d’amore. Donizetti
Gilda. Rigoletto. Verdi

Escuitar a Elvira de Hidalgo y a la suya alumna

Ordena istos rechistros de voz femenina, d’o más agudo a o más grieu:

Mezzosoprano / Contralto / Soprano

Soluzión: soprano (voz aguda), mezzosoprano (voz meya), y contralto (voz grieu). 

Anque fazió atras grans interpretazions, en El Barbero de Sevilla, de Rossini, Elvira dio lo millor d’o suyo arte. Amás d’escurruchar as suyas virtuz como cantaire ta o personache de Rosina, a Hidalgo esplegaba una atrautiva mesa en eszena, acobaltando o chuego d’a seduzión femenina a traviés d’o parlache amagato d’o ventallo.

Un exemplo d’a suya eszelenzia como soprano ye “Una voce poco fa” de El barbero de Sevilla.

    En ixa aria amuestra una frescura y naturalidat que tamién desprendeba en aires populars, piezas de zarzuelas y atras cantas que muitas vezes interpretaba como bises.

    Elvira cuaternó pros gravazions en discos de pizarra ta gramofono en estudios de Milán, Atenas y Londres. A suya voz ha puesto conservar-se grazias a cualques recopilazions en disco compauto, sumando alportazions de particulars y intercalando cualques d’ellas con gravazions de María Callas.

    Averigua sobre parolas que seguramén no abrás escuitau nunca: Qué ye un aria? Qué ye un bis? Qué ye un disco de pizarra? Qué ye un gramofono?

    María Callas ye considerada a gran voz femenina que dominó o panorama operistico mundial entre os dezenios de 1950 y 1970. A suya singular belleza (más bien glamour) y eleganzia, a suya vida personal y sozial, la convirtioron en un personache enormemén popular.

    Entender a opera y más cosas

    María Callas estió una pieza importán en a popularizazión d’un chenero que siempre eba teniu unas connotazions de mosica “ta uns pocos”, “difizil d’entender”, ezetera. Dentra en o nuestro conteniu adedicau a Miguel Fleta y veyerás que ixa idea de “mosica elitista” no lo yera guaire. Dimpués d’ella, sopranos y tenors como Montserrat Caballé u Luciano Pavarotti, por nombrar nomás que a un par d’els, han contribuyiu a que a opera sía perzibita de traza más popular.

    Si fablamos de sopranos aragonesas de prestichio y trayeutoria internazional, no podemos dixar de menzionar a la zaragozana Pilar Lorengar (1928-1996), que realizó gran parte d’a suya carrera en Alemania.
    Una recomendazión: “This is opera”, a serie endrezada y presentada en Televisión Española por Ramón Gener arredol de 2015.

    A cultura popular, a la fin y a o cabo, ye repleta d’alportazions vincladas a o mundo d’a opera, que dixa asinas d’estar perzibito como bella cosa tan “esclusiva”.

    Investiga y replega informazión sobre istas dos obras artisticas (una zinta de 1935 y un disco de rock de 1975) que tienen o mesmo títol (ixo incluye a posibilidat d’apreziar totas dos obras y desfrutar-las en a suya integridat):

    • Una noche en la Ópera (zinta d’os Chirmans Marx): bella vez has sentiu a frase: “Isto pareixe o cambrote d’os chirmans Marx”?
    • Una noche en la Ópera (disco d’o grupo britanico Queen): o suyo tema más popular ye “Bohemian Rhapsody”. Qué ye una rapsodia?

    Personalidaz chermanas

    Elvira de Hidalgo entabló amistat y buena relazión con atras mullers dezididas y empentaderas que fazioron d’a suya creyatividat y o suyo arte un arma ta desembolicar-se en un mundo dominau por os ombres.

    Relaziona istos nombres con a descripzión que millor las define:

    1) Anna Pávlova

    2) Coco Chanel

    3) Loïe Fuller

    4) Josephine Baker

    a) Bailarina, cantaire y autriz luitadera por os dreitos sozials

    b) Diseñadora franzesa d’alta custura

    c) Gran bailarina d’o Ballet Imperial Ruso

    d) Bailarina, autriz, produtora y escritora estadounidense, innovadera en mesas en eszena y efeutos visuals

     

    Soluzions: 1-c; 2-b; 3-d; 4-a

    O lugar d’Elvira… ta l’eternidat

    Elvira de Hidalgo naxió en Valderrobres o 28 d’aviento de 1891.

    Sitúa Valderrobres/Vall de Roures en o mapa d’Aragón. A qué provinzia y comarca perteneixe?

    Ista localidat perteneixe a o dominio lingüistico d’o catalán d’Aragón. Aprende un poco más sobre ixa realidat diversa y enriquidora en ista web.

    A suya familia no yera enradicada en ixa localidat, s’instaló en Barzelona estando Elvira mui chicota, y ista (vagamundo entre os suyos años de vida artistica y, más tarde, asentada por a suya profesión en Grezia, Turquía y Italia y sin familiars en a suya villa natal) nunca no mantenió lazos visteros con ella. Pero Valderrobres y os suyos vezins sabioron estar a l’altaria. Dende a suya muerte en chinero de 1980, Elvira escansaba en un fosal milanés: con o paso d’os años,en no  renovar-se o loguero, se daba a posibilidat que as suyas restas isen a parar ta la fuesa comuna.

    O Conzello de Valderrobres y a Fundazión Valderrobres Patrimonial inizioron unas chestions que dioron o suyo fruito con o treslado d’as restas d’Elvira ta o fosal d’a capital d’o Matarraña, con o recordatorio a la suya fegura, y una esposizión permanén con materials, obchetos, documentos y imachens que nos amanan a la personalidat d’ista muller unica.

    Valderrobres ye una villa con un patrimonio mui intresán y situada en un entorno mui acullidor. Programa una escursión que incluiga, pro, una vesita a o museu adedicau a la suya ilustre filla. Aduya-te a partir d’iste enlaz.

    Ya en 2003 ixa villa eba aculliu una gala lirica d’omenache a la suya ilustre filla, organizada por l’Asozcación de Amigos de la Música de Zaragoza.

    Más rezienmén, investigazions (como una tesis dotoral d’a Universidat Complutense a cargo de Zoila Martínez) y atras obras y proyeutos divulgativos como os que zitamos entre as referenzias… han aduyau a que Elvira de Hidalgo sía cada vez más reconoxida.

    DIRECCIÓN GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA

    Departamento de Educación, Cultura y Deporte

    Parque Empresarial Dinamiza (Recinto Expo)
    Avenida de Ranillas, 5D - 2ª planta
    50018 Zaragoza
    Tfno: 976 71 54 65

    Colabora: