Select Page

José Antonio Labordeta

A voz más quiesta

Zaragoza, 1935 – 2010

O cuatreno fillo de Miguel Labordeta y Sara Subías vivió a suya nineza en un país y una ziudat afogaus en o silenzio y a escasez de posguerra, pero dende o prenzipio miró fendillas que filtrasen aires de libertat. Las trobó en amigos d’infanzia, adoleszenzia y choventut (como Emilio Gastón y Vicente Cazcarra) con qui nunca no perdería o contauto. Las trobó, tot y con a distanzia de catorze años, en o chirmán mayor a o que almiraba y grazias a lo que tamién él se fazió poeta. Las trobó en os veranos en Canfranc…

Os estudios primarios en o Colechio Alemán y en o Santo Tomás (propiedat d’a familia), o Bachillerato, dos cursos en Dreito dica derivar-se a Filosofía y Letras, l’afizión a o teatro… estioron paralelos a un despertar a la literatura que tenió o suyo colofón en as sesions d’o Niké, a revista Orejudín y a publicazión de Sucede el pensamiento en 1959. A l’año siguién se lizenziaba y marchaba ta Franzia como leutor d’español en a Universidat d’Aix-en-Provence, an podió escuitar a George Brassens y a Jacques Brel.

Vida

Dezaga d’aprebar as oposizions d’Educazión Secundaria y rezienmén casau con Juana de Grandes, os dos son destinaus ta l’instituto de Teruel (él como profesor de Cheografía, Istoria y Arte, ella de Latín). Entre seis años de gran intensidat vital, José Antonio desplega una gran autividat dozén y cultural tanto en l’instituto como en o Colechio Menor Santo Pablo, con compañers como Eloy Fernández Clemente u José Sanchis Sinisterra y un prometedor grupo d’alumnos y alumnas.

Ta par d’alavez reautivó a suya vena poetica y mosical: publicó Las Sonatas en 1967 y un año dimpués meteba acordes a beluns d’os suyos poemas, d’os cuals quitó cuatre cantas ta un disco (Andros II) que sería retirau por a zensura. Tardará en tornar a cuaternar a suya mosica: será ya en 1974 con Cantar i callar (agora ya un LP), dimpués de aber crexiu como poeta (en ixos años publicaría os poemarios Cantar y callar, Trenta y cinco veces un y Tribulatorio).

Obra

En 1970, os Labordeta tornan ta Zaragoza con as suyas fillas Ana y Ángela (Paula naixerá poco dimpués): les aguardan as aulas de l’instituto Pignatelli en l’Alto Carabinas. Con Eloy, o suyo amigo y compañero en Teruel, José Antonio funda Andalán, una publicazión quinzenal que abrá de convertir-se en referenzia d’a oposizión democratica a o franquismo, de l’aragonesismo y una ferramienta cultural de primer orden. Andalán se presentó en L’Aínsa en setiembre de 1972. Un año más tarde, partizipó en a I Trobada d’a Canta Popular Aragonesa. Labordeta prenzipia a estar popular, se le clama ta semanas culturals y rezitals en barrios y en localidaz de tot Aragón.

Polifazetico

Dezaga de Cantar i callar, os suyos discos Tiempo de espera y Cantes de la tierra adentro marcan os momentos creticos d’a Transizión (a muerte de Franco, as asperanzas y inzertidumbres en un orizón de libertaz…). Se compromete con o proyeuto politico d’o Partiu Sozialista d’Aragón, en o cual consona con muitas chens d’Andalán , con Emilio Gastón, con Santiago Marraco… Articulista en prensa, con sezions en Andalán plenas de somardería y retranca como “El dedo en el ojo” u “Historias de Paletonia”, sigue dando ramal suelto a la creyatividat y a la suya nezesidat de contar cosas: a o suyo disco en direuto de 1977 siguen nuevos treballos: Que no amanece por nada, Cantata para un país, Las cuatro estaciones, Qué queda de ti, qué queda de mi… Rezitals, chiras, poemarios (Metodo de lectura), relatos, asayos, libros de memorias y de viache (Con la voz a cuestas, Aragón en la mochila)… a meyaus d’o dezenio de 1980 ha de demandar una eszedenzia en a suya plaza de profesor.

Dende alavez y dica o cambio de sieglo diversificará más agún as suyas autividaz en a canta. Entre 1985 y 2001 publica: Aguantando el temporal, Qué vamos a hacer, Trilce, o recopilatorio Canciones de amor, Paisajes y Con la voz a cuestas, amás d’un par de discos en direuto (Tu y yo y los de demás y Recuento). Amás, en ixos años publicó os suyos asayos Tierra sin mar y Banderas rotas, as novelas El comité y Mitologías de mamá y os poemarios Jardín de la memoria, Diario de un náufrago y Monegros. Ta alavez, os suyos clasicos “Canto a la Libertad”, “Aragón”, “La Albada”, “Somos”… yeran ya muito más que simplas cantas.

Pero o que le fazió popular en o dezenio de 1990 estió a suya aparizión en a serie documental de Televisión Española Un país en la mochila. Guionista y presentador, Labordeta interpretaba a un viacher por a España rural, con un roze y una uellada luzida sobre ixa realidat que seduzioron a millons de televidens. Ya eba amostrau dotes d’autor en chicoz papels ocasionals, pero estió aquí an o suyo afán por a literatura de viaches y por afondar en lo popular prendrá carta de naturaleza.

Ixo consonó con a suya dentrada en politica. Azeutó o reto de Chunta Aragonesista de concorrer a unas eslezions sin mayor ambizión que la d’amprar-se a una representazión publica. En 1999 obtenió un auta en as Cortes d’Aragón y a l’año siguién, 75.000 votos le levoron ta o Congreso d’os Deputaus. A suya primera lechislatura consonó con a mayoría absoluta d’o Partiu Popular, y en ixe contesto abanderó a oposizión a o Plan Hidrolochico Nazional que ubriba o trango a un trescole d’auguas de l’Ebro, y s’amostró cuentrario a o refirme d’España a la guerra en Irak. Entre 2004 y 2008, baixo gubierno sozialista, s’acobaltó en a comisión investigadera d’os atentaus de l’11-M. Y en más cosas: en a suya denunzia d’os abusos de poder y d’os desequilibrios territorials, en a suya esfensa d’a dignidat y d’a chustizia sozial, etz. Muitos, aragoneses u no, le esen votau u no, se sentiban representaus por ixa traza de fer politica, conzebida como un servizio a o ziudadán. D’a suya esperenzia como parlamentario fazió balanz en Memorias de un beduino, con un sentiu d’a umor y una ternura similars a los de Regular gracias a Dios, publicaus toz dos libros cuan a enfermedat le yera minando.

Entre os suyos años de parlamentario no eba dixau a literatura (Cuentos de San Cayetano, a novela En el remolino, poemas sueltos en publicazions, en bel blog…) ni a mosica, compartindo bolos y cualques gravazions con os suyos amigos Joaquín Carbonell y Eduardo Paz. Nunca no eba dixau de treballar, pero a vida publica pediba un aliento. Vinioron alavez as reconoixenzias: a que le brindoron Rolde de Estudios Aragoneses y a Soziedat de Autors en noviembre de 2008 en o Teatro Principal de Zaragoza, a Medalla d’Oro a o Merito en o Treballo, a Gran Cruz d’Alfonso X o Sabio, o dotorau honoris causa d’a Universidat de Zaragoza…

Garra d’ixos omenaches podió comparar-se a o duelo y a o clamor popular que José Antonio Labordeta arrechuntó arredol d’a suya memoria a partir d’a suya muerte en setiembre de 2010. Estió “un ombre sin más”… y muitas más cosas.

Referenzias

    • Javier Aguirre, coord. (2008): José Antonio Labordeta. Creación, compromiso, memoria. Zaragoza, Rolde de Estudios Aragoneses – Fundación Autor.
    • Antonio Pérez Lasheras, ed. (2011): Para creernos vivos todavía (José Antonio Labordeta en la memoria). Zaragoza, REA.
    • Antonio Pérez Lasheras (2011): La duda del paisaje (Vida y obra de José Antonio Labordeta). Zaragoza, Eclipsados.
    • Joaquín Carbonell (2012): Querido Labordeta. Barcelona, Ediciones B.
    • Daniel Viñuales, Carlos Azagra, Encarna Revuelta (2018): TeBeO Labordeta. Zaragoza, GP Ediciones-Fundación José Antonio Labordeta.
    • Daniel Viñuales, Carlos Azagra, Encarna Revuelta (2020): Señoría Labordeta. Zaragoza, GP Ediciones- Fundación José Antonio Labordeta.
    • Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Antonio_Labordeta
    • Web de la Fundación José Antonio Labordeta: http://www.fundacionjoseantoniolabordeta.org/

A magnitut d’estudios y publicazions arredol d’a fegura y obra de José Antonio Labordeta ye muito abundán. Aquí amostramos nomás que  referenzias chenerals y más autuals.

Por lo que fa a la suya obra propia, amás d’os discos y libros zitaus a lo largo d’a biografía (a os cuals podríanos sumar o suyo asayo sobre Miguel Labordeta, con Javier Delgado en 1987, u o libro de viaches Un país en la mochila, de 1995), podemos adibir diferens recopilazions y rescates de cantas, poemas, relatos y atros testos ineditos u dispersos en revistas. En vida, por eixemplo, o libro d’articlos Los amigos contados(1994), u Dulce sabor de días agrestes. Antología de poemas y canciones (2003, edizión a cargo de Javier Aguirre). Y dimpués…

    • VV. AA. (2011): Canto a la Libertad. Un himno para un pueblo. Zaragoza, Comisión Promotora “Canto a la Libertad, himno de Aragón”. En relación con esta iniciativa, puede verse el documental realizado en ese mismo año por Vicky Calavia: Canto a la Libertad, himno de Aragón.
    • José Antonio Labordeta (2011): Historia de Paletonia. Zaragoza, Comisión Promotora “Canto a la Libertad, himno de Aragón”.
    • José Antonio Labordeta (2011): Setenta y cinco veces uno. Poesía reunida (1945-2010). Zaragoza, Eclipsados.
    • Las recopilaciones de cuentos Mercado Central (2011) y Paisajes queridos (2017).
    • El disco En el jardín de la memoria (2016).

Tamién podemos zitar dos piezas audiovisuals de gran intrés: a zinta documental de 2020 Un país en Labordeta (endrezada por Charlie Arnaiz y Alberto Ortega), y Labordeta, un hombre sin más (Gaizka Urresti y Paula Labordeta, directors; guión d’Ángela Labordeta y Miguel Mena), que tienen previsto o suyo enguero en setiembre de 2022.

Autividaz didauticas

A discografía de Labordeta ye disponible en plataformas como Spotify y Youtube. En ellas puedes mirar os temas mosicals que nombramos y trobar asinas refirme audiovisual ta cualques d’as autividaz que se proponen.

Labordeta y Aragón

Profesor, poeta, recontador, cantautor, autor, comunicador, politico (más apropiau sería clamar-le “ombre publico”)… José Antonio Labordeta ye un personache alazetal ta entender l’Aragón d’a segunda metat d’o sieglo XX. Os años d’a ditadura y d’a represión, os tiempos ilusionaus (y inziertos) d’a transizión ta la democrazia y d’a luita por as libertaz, a recuperazión d’a identidat y l’autoestima entre os aragoneses… son travesaus por a suya peripezia vital.

Aragón entero ye o zentro d’os suyos esveiles. A canta “Aragón” estió una d’as primeras que Labordeta gravó y cantó en os suyos rezitals. Istas son as suyas primeras estrofas:

Polvo, niebla, viento y sol
y donde hay agua, una huerta;
al norte, los Pirineos:
esta tierra es Aragón.

Al norte, los Pirineos
al sur, la sierra callada,
pasa el Ebro por el centro
con su soledad a la espalda.

Dicen que hay tierras al este
donde se trabaja y pagan…
Hacia el oeste el Moncayo
como un dios que ya no ampara.

Trobas paralelismos con a canta “Aragón” de Labordeta? Por qué se fabla tanto d’a tierra xuta, por qué creyes que se da tanta importanzia a l’augua?

Talmén entendamos o porqué d’ixe mandau si conoixemos un poquet millor o contesto d’o dezenio de 1970, en o cual se conzibioron ixas cantas (u atras, como “La Albada” de Labordeta, “Los de Huesca y de Teruel” d’a Bullonera, u “Cuando vayas a Huesca”, de Joaquín Carbonell, por eixemplo).

En Aragón, a oposizión a o franquismo y as demandas de libertat manifestadas dende muitos ambitos d’a soziedat (Universidat, movimiento obrero, campesino y vezinal, colechios profesionals…) confluyioron con una conzenzia rechional manifestada en episodios como a oposizión a o proyeuto de trescole de l’Ebro. L’aparizión d’Andalán, o escubrimiento d’a propia istoria, as semanas y chornadas culturals completoron un mosaico a o que se sumarían diferens opzions politicas. Y con tot ixo, a canta popular aragonesa: un fenomeno que superaba l’estrictamén mosical ta identificar-se con as ansias de libertat, de reivindicazión autonomista y democratica. Yera cutiana a suzesión de trobadas y rezitals, individuals u coleutivos, completando programas de fiestas y trobadas d’asoziazions, como guinda de semanas culturals, u alportando a nota mosical y reivindicativa a autos politicos.

Mira informazión y asigna l’año correspondién a cadagún d’istos acontezimientos. D’ista traza podrás ordenar cronolochicamén a secuenzia.

  1. Aprebazión d’o Estatuto d’Autonomía.
  2. Primera trobada d’a Canta Popular Aragonesa.
  3. Decreto de Preautonomía y manifestazions autonomistas.
  4. Primeras eslezions autonomicas.
  5. Muerte de Franco.
  6. Primera trobada autonomista en Caspe.
  7. Primer numero d’Andalán.
  8. Primeras eslezions chenerals democraticas.
  9. Oposizión a o trescole de l’Ebro.
  10. Primeras eslezions munizipals democraticas.
  • 1972: ……………………………………………………………………………………………
  • 1973: ……………………………………………………………………………………………
  • 1974: ……………………………………………………………………………………………
  • 1975: ……………………………………………………………………………………………
  • 1976: ……………………………………………………………………………………………
  • 1977: ……………………………………………………………………………………………
  • 1978: ……………………………………………………………………………………………
  • 1979: …………………………………………………………………………………………..
  • 1982: ……………………………………………………………………………………………
  • 1983: ……………………………………………………………………………………………
Soluzions: 1972 (7), 1973 (2), 1974 (9), 1975 (5), 1976 (6), 1977 (8), 1978 (3), 1979 (10), 1982 (1), 1983 (4)

En primeras estió Teruel

No podemos entender o papel que Aragón chuga en as cantas de Labordeta, sin replecar o que Teruel significó ta él como escubrimiento. Nos conta Antonio Pérez Lasheras:

Teruel suposó en a biografía espiritual de José Antonio o contauto con una realidat sozial ta él esconoxida dica alavez: o campo, os masoveros, ixe mundo rural tan mitificado como esconoxiu por os inteleutuals de prozedenzia chicot-burguesa. As suyas primeras cantas manifiestan iste escubrimiento: a dureza en que viven as chens d’ixos fogarils. Ye tamién importán iste momento por suponer l’asentamiento d’a suya voz poetica, l’asimilazión d’un yo poemático que pasa a representar a “voz d’os sin voz”, o nusatros de qui no son capazes u no pueden devantar o suyo propio mandau.

Qué son os mases y quí son os masoveros? Qué quiere dezir con “a voz d’os sin voz”? Por qué creyes que diz que se pasa d’un “yo” a un “nusatros”?

A os masoveros adedica Labordeta una canta d’o suyo disco Cantar i callar (1974)

Tierra para labrar
agua para sembrar
eso quieren los hombres
que están arriba en aquel mas.
Eso quieren los hombres
que están arriba en aquel mas.

Pastos para el ganao
hijos para criar
y al llegar el invierno
tener su leña p’a calentar.
Y al llegar el invierno
tener su leña p’a calentar.

Frutos en el frutal
fuerzas para segar
y al entrarles la muerte
tener su tierra p’a descansar.
Y al entrarles la muerte
tener su tierra p’a descansar

A vida que reconta ye mui rutinaria, de treballo duro y poco escanso, y con una fin más bien trista. Labordeta vivió en Teruel y conoixió ixas realidaz fa cuasi sisanta años. Conoixes a personas que se adediquen a l’agricultura u a la ganadería? (talmén en a tuya familia, bel parién… talmén vives en una ziudat pero tiens un lugar a o que ir en vacanzias y cabos de semana). Talmén a vida de qui treballan en o campo no siga agora tan sacrificada, pero igual tienen atros problemas. Pregunta sobre ixo si tiens a belún amán.

Cantas d’esradigo… y d’asperanza… y d’ironía

Muitas cantas de Labordeta fablan d’ixe mundo rural, d’os emigrans, de l’abandono de modos de vida tan duros, d’o esradigo…

En o suyo disco en direuto de 1977, Labordeta incluyiba a canta “Volveré a la casa”.

Regresaré a la casa,
La casa de mi padre,
Abriré la ventana
Y que la limpie el aire.

Que limpie la esperanza,
Que arrastre los recuerdos
Y arranque de los muros
Los retratos ya viejos.

Que azote las arañas,
Las ratas campesinas
Que invaden los rincones,
Donde murió la vida.

Regresaré a la casa…

Renovaré los suelos,
El techo, los tejados
Y el muro que soporta
Los cierzos más airados.

Blanquearé el silencio,
El patio, la cadiera
Y el rincón donde niños
Crecimos hacia fuera.

Regresaré a la casa…

Y cuando respirables
Resulten las alcobas
Traeré a mis compañeros
Para iniciar la obra
De levantar un árbol
Delante de la puerta
Que dé cobijo al aire
Y al hombre le dé sombra.

Regresaré a la casa…

Cómo aprezias ista letra? ye tan trista como a d’os masoveros, u dixa un vaco a l’asperanza y a o esdevenidero?

Labordeta fabla de realidaz difizils, fica os problemas sobre a mesa, pero tamién detecta soluzions. En o fondo, dimpués d’o malo, pueden venir tiempos millors

O fenomeno d’a despoblazión ye mui presén uei día en discursos, en as achendas d’os politicos, en os meyos de comunicazión, en reivindicazions como as d’a “España vaziada” y en demandas chustas d’igualdat a la ora de repartir recursos y servizios… Tot ixo, lo sabemos, viene ya de largo. En as suyas cantas Labordeta lo trataba… pero tamién veyeba ocasión de quitar a suya somardería.

As “Meditaciones de Severino el sordo” van por astí:

Arremójate la tripa
que ya viene la calor
que luego, en el mes de Agosto,
no suelta el agua ni Dios.

Evaristo el cuchillero
se ha comprado ahora un camión
y pasando el puente en Fraga
desde arriba lo midió.

Los hijos de la María
se han marchado a Nueva York;
uno trabaja de negro
otro de indio en un salón.

Marcelino y la Miguela
se han ido a la emigración;
ahora dicen “guntentajen”
“aufidersen”, chulico.

De cien vecinos que éramos
ya solo quedamos dos;
Don Florencio, que es el amo
y un seguro servidor.

Don Florencio vive en Huesca
aquí solo quedo yo,
con una cabra mochales
una gaita y un tambor.

Un día cojo la cabra
la trompeta y el tambor
y me voy a Zaragoza
y que pregone el patrón.

Creyes que veyer as cosas con desenfado y con umor aduya a afrontar millor os problemas que si nos los prenemos mui a la tremenda? Has teniu bella situazión personal, con a tuya familia, con os tuyos amigos u amigas que te faiga pensar en ixo? Talmén un conflicto u un problema que, en mirar-le bel costau grazioso, aiga perdiu importanzia?

Labordeta recorre muito a la umor, a la somardería, a la socarronería… En o diario Andalán publicó en 1977 y 1978 por entregas a Istoria de Paletonia, que ye una metafora de l’Aragón d’ixos años: un país que se miraba a él mesmo sin trobar-se, con especuladors, aprofeitaus, pobladors cual “ofizio” ye emigrar, poca autoestima, poco aprezio a la cultura… L’autor deformaba a realidat azentuando lo grotesco, lo chocán, con a intenzión de quitar una cretica a cosas como, por eixemplo, a manca d’iniziativa:

O comerzio va malamén, porque os lugars sozmesos a o dominio d’os paletons tasamén si prautican unatro comerzio que lo d’a supevivenzia. Y a os paletons o que les cuaca ye o estalbio. A suya masima ye “Qui vende, muere”. Y toz se mueren, pero no venden. Ni crompan. Y asinas va o país.

O volumen recopilatorio d’ixos articlos d’Istoria de Paletonia apareixe entre as referenzias.

Fablan os poetas

En Labordeta conviven ixe caráuter somarda y un zierto aire severo. O deputau serio y respulero en as Cortes se combina con o personache publico rozero y popular. Tot ixo, en o fondo, forcha a realidat d’una persona amorosa y tierna, con una gran sensibilidat.

Seguindo con o contraste… os suyos imnos más reivindicativos y de tema sozial, ixas cantas apreziadas como simbolos de luita, como “El Canto a la Libertad”, acompañan a atras letras muito más poeticas. A suya poesía ye mui intimista, mui personal y umana.

Os recosiros d’as causas tresbatidas ye en versos como istos de Banderas rotas:

He puesto sobre mi mesa

todas las banderas rotas

las que rompió la vida

la lluvia y la ventolera

de nuestra dura derrota.

En este pareixe apelar a memorias d’infanzia (de Jardín de la memoria, 1985):

Pequeñas palabras en el aire

atemorizan la soledad de los paisajes

y el tenue olor a invierno

que azota las ventanas.

Las pequeñas palabras –vino,

amor, padre, silencio– continúan

rodando por los labios

como días recién inaugurados.

Y apela a valors universals en pocas parolas (en Diario de un náufrago, 1988)

Y el mar

como una gota de paz

en la esperanza.

Qué temas predominan en istos poemas? Creyes que ye una poesía grandilocuén u contenida y más atenta a lo chicot, a o detalle?

Mira en a plataforma “The books movie” istos testos rezitaus de dos poetas muito vinculaus a José Antonio Labordeta.

Un viache iniziatico

En l’agüerro de 1969, un amigo d’a infanzia, José Antonio García Dils, afincau en Suezia, pidió a Labordeta que autuase en uns conziertos en benefizio d’os presos d’a ditadura franquista. Él yera prenzipiando a suya carrera mosical y yera mui triste dezaga d’a muerte d’o suyo chirmán Miguel. Le eba adedicau versos como istos:

Dejó después

su mano entre las manos y se nos marchó

con un suave silencio

que el viento rompió.

Su soledad

abrió por los caminos la necesidad

que levanta a los hombres

a la libertad.

Con ixa pena marchó, pero ta él estió una esperenzia que marcaría a suya trayeutoria posterior. Mats Lundahl, o choven estudián sueco que acompañó a Labordeta en ixe viache, recontó muito dimpués aquella peripezia. Tot ixo ye en o libro Viajes a Ultima Thule. Labordeta en Suecia, editau por Rolde d’Estudios Aragoneses en 2017.

Investiga. En 1969, qué rechimen politico i eba en Suezia? Creyes que i eba muito contraste con a España d’o momento? O choven cantautor fazió cualques declarazions a la prensa sueca que salioron entre grans titulars mezclaus con creticas a Franco. Afortunadamén ta él, no dengún en España s’enteró. Creyes que podría aber teniu represalias en tornar ta España?

Amigos ta la eternidat

Ta José Antonio Labordeta, l’amistat estió bella cosa fundamental. Amigos d’infanzia,  adoleszenzia y choventut, más otris a qui conoixió más tarde y con os cuals coneuta a la perfezión. Te presentamos a zinco d’els (toz ya feneixius) cuals nombres podrás, dezaga de rechirar sobre as suyas vidas, relazionar con a definizión adecuada.

  1. Emilio Gastón           a) Avogau y poeta, deputau d’o PSA, estió o primer Chustizia d’Aragón en epoca contemporania.
  2. Vicente Cazcarra   b) Compañero en Andalán, espezialista mundial en arte mudeixar.
  3. Gonzalo Borrás       c) Estió alumno de Labordeta en Teruel, periodista, escritor y cantautor.
  4. Félix Romeo             d) Escritor y autivista cultural, murió con nomás que 43 años.
  5. Joaquín Carbonell e) Sofrió garchola entre a ditadura, lideró o Partiu Comunista d’España en Aragón.
Soluzions: 1-a, 2-e, 3-b, 4-d, 5-c

Adedicau a tantos compañers de canseras y batallas, en 1984 componió un fermoso canto chenerazional: “Somos”.

Somos
Como esos viejos árboles
Batidos por el viento
Que azota desde el mar.

Hemos
Perdido compañeros,
Paisajes y esperanzas
En nuestro caminar.

Vamos,
Sintiendo en las palabras
Las huellas de los labios
Para poder besar.

Tiempos
Futuros y anhelados
De manos contra manos
Izando la igualdad.

Somos
Como la humilde adoba
Que cubre contra el viento
La sombra del hogar.

Hemos
Perdido en nuestra historia
Canciones y caminos
En duro batallar.

Vamos
A echar nuevas raíces
Por campos y veredas
Para poder andar.

Tiempos
Que traigan en su entraña
Esa gran utopía
Que es la fraternidad.

Somos
Igual que nuestra tierra
Suaves como la arcilla
Duros del roquedal.

Hemos
Atravesado el tiempo
Dejando en los secanos
Nuestra lucha total.

Vamos
A hacer con el futuro
Un canto a la esperanza
Y poder encontrar.

Viejos
Cubiertos con las manos
Los rostros y los labios
Que sueñan libertad.

Somos
Como esos viejos árboles.

De lo local…

Labordeta ye fundamén aragonés y fundamén zaragozano. A la suya ziudat natal le adedicó amors y odios por igual en o suyo “Zarajota blues” (en Aguantando el temporal).

Esta vetusta ciudad
vieja como ninguna
que te observa caminar
como si vas por la luna

La amo
la odio
le tengo un cariño ancestral

Esta ciudad, Zaragoza
siempre se quiere dejar
junto a la boira y al cierzo
y a parte del personal.

La amo…

Camino por sus callejas
con la nostalgia del mar
para que ahogue la envidia
y nos pueda liberar.

La amo…

Quieta en la orilla del río
espantada al tiempo
sujeta al desvarío
loca de calles locas
solitaria
con plazas deslumbradas
y paisajes al borde del silencio.

La amo…

Madrastra
madre inútil
invierno de un estío brutal sin primavera
y ese otoño dulcísimo
que afila las paredes de tus viejas murallas
cayéndose por todas tus ventanas.

La amo…

Vieja tumba crecida a mis espaldas
¿a qué hora abandonas el mundo
para huir con nosotros hacia la hermosa mar
tan dulce y tan lejana?

La amo…

Esta madrastra terrible
que crece entre los secanos
arrebatándole al Ebro
la fuerza de entre sus manos

La amo…

Espero que un día baje
un fuego de libertad
que le rebaje los humos
de ser una gran ciudad.

La amo…

Tres cosas encontrarás
si en Zaragoza te metes
la envidieta, la locura
y un trozo de libertad.

La amo…

Siñala sobre un plano de Zaragoza, istos puestos emblematicos en a Zaragoza de José Antonio Labordeta:

    1. Plaza de Santo Cayetano, u d’o Chustizia, y l’entorno de Mercau Zentral, o espazio d’a suya infanzia.
    2. Teatro Prenzipal, eszenario d’o fito fundazional d’a canta popular aragonesa.
    3. Café de Levante. Puesto de conversa entre muitos tallaus.
    4. Fundación José Antonio Labordeta, depositaria y reponsable d’espardir o suyo legau.
    5. Restaurán Casa Emilio. Puesto de trobada, zelebrazión, compromiso y amistat.
    6. Parque Gran José Antonio Labordeta, bautizau asinas dezaga d’a suya muerte.

Astí ye posible seguir atros tres recorrius que José Antonio recontó en o suyo libro de 1983 Aragón en la mochila: “Por las tierras del Utrillas”, “Por la Ribagorza oriental”, “Las sierras turolenses, de Alcañiz a Rubielos”.

    … a lo universal…

    Labordeta composó o “Canto a la Libertad” en 1975, y dende os primers rezitals estió coriau como un autentico imno.  

    Habrá un día en que todos
    Al levantar la vista,
    Veremos una tierra
    Que ponga libertad.

    Hermano, aquí mi mano,
    Será tuya mi frente,
    Y tu gesto de siempre
    Caerá sin levantar
    Huracanes de miedo
    Ante la libertad.

    Haremos el camino
    En un mismo trazado,
    Uniendo nuestros hombros
    Para así levantar
    A aquellos que cayeron
    Gritando libertad.

    Habrá un día en que todos,
    Al levantar la vista,
    Veremos una tierra
    Que ponga libertad.

    Sonarán las campanas
    Desde los campanarios,
    Y los campos desiertos
    Volverán a granar
    Unas espigas altas
    Dispuestas para el pan.

    Para un pan que en los siglos
    Nunca fue repartido
    Entre todos aquellos
    Que hicieron lo posible
    Por empujar la historia
    Hacia la libertad.

    Habrá un día en que todos
    Al levantar la vista,
    Veremos una tierra
    Que ponga libertad.

    También será posible
    Que esa hermosa mañana
    Ni tú, ni yo, ni el otro
    La lleguemos a ver;
    Pero habrá que forzarla
    Para que pueda ser.

    Que sea como un viento
    Que arranque los matojos
    Surgiendo la verdad,
    Y limpie los caminos
    De siglos de destrozos
    Contra la libertad.

    Habrá un día en que todos
    Al levantar la vista,                                                                    
    Veremos una tierra
    Que ponga libertad.

    Habrá un día en que todos
    Al levantar la vista,
    Veremos una tierra
    Que ponga libertad.

    1. A la muerte de José Antonio Labordeta, una serie d’entidaz culturals empentoron una campaña ta convertir o “Canto a la Libertad” en imno d’Aragón. A iniziativa lechislativa no fructificó a causa de l’aritmetica parlamentaria, pero dixó diferens iniziativas culturals (libros, fiestas, una esposizión, un audiovisual, etz.) y a zerteza que un mandau vulcau en valors universals, viviu por o pueblo, puede estar tamién un poderoso elemento d’identidat.

    … pasando por Aragón

    Escuita istos temas mosicals plantiaus por diferens artistas aragoneses. Tienen en común  tener a Aragón como protagonista de traza integral (a la suya manera son tamién imnos)

    Detectas en els influenzias de Labordeta u, a o menos, te remeran a bella d’as cantas d’as cualas emos fablau?

    DIRECCIÓN GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA

    Departamento de Educación, Cultura y Deporte

    Parque Empresarial Dinamiza (Recinto Expo)
    Avenida de Ranillas, 5D - 2ª planta
    50018 Zaragoza
    Tfno: 976 71 54 65

    Colabora: