Select Page

Pilar Bayona

Delicada y sensible, intensa y vital

Zaragoza, 1897-1979

Naixida en una familia acomodada, o pai de Pilar, Julio Bayona, yera profesor de Matematicas. A suya mai, Sara López de Ansó, yera de Cariñena con casa solariega en Cosuenda. Dende mui chicota amostró un espezial taliento ta la mosica y rezibió clases de piano d’os chirmans Sirvent. Con tan solo seis años partizipó en un festival benefico patrozinau por o rei Alfonso XIII y a os diez se presentaba en o Teatro Prinzipal con a Soziedat Filarmonica de Zaragoza.

En 1912 Pilar Bayona inizia una carrera como conzertista de piano, tanto en rezital como con orquesta, que dará a conoixer o suyo nombre en Aragón y en España. Consona con prestichiosos compositors y direutors de la talla de Tomás Bretón, José María Usandizaga, Joaquín Turina u Óscar Esplá, u interpretes como o pianista Arthur Rubinstein y o violinista Juan Manén. Ye un reclamo ta entrevistas y portaladas en revistas d’a epoca, que le atorgan bella popularidat. En ixos años de choventut conoixe a la familia de Luis Buñuel (o futuro zineasta yera alumno d’o pai de Pilar y estió fundamén enamorau sin que ella, aparenmén,  plegase a parar cuenta).

Vida

En o dezenio de 1920 entabla amistat con atros dos pianistas aragoneses bella cosa más chovens que ella, y que tamién plegarán muito luen: Eduardo del Pueyo y Luis Galve (1908-1995). Por ixos años viachea a Alemania: en Stuttgart y en Berlín interpreta programas mui representativos de mosica española contemporania. Ubierta a diferens estilos, estió una d’as primeras interpretes en España de l’impresionismo mosical. En os suyos conziertos tañe piezas d’autors consolidaus como Albéniz, Granados y Fundracalo, pero tamién de compositors más chovens (Usandizaga, Rodrigo, os chirmans Halffter, Mompou y Esplá, entre otris), y s’intresa por obras d’autors estranchers, dende os romanticos Tchaikovsky y Brahms a otris más modernos como Debussy u Ravel (a qui tratará en vesitas d’o compositor a Madrit y a Zaragoza).

Amás de mantener una intensa autividat conzertistica, enguerando obras de compositors como López Chávarri y Turina u compartindo eszenario con Fleta, a pianista tenió una relazión muito amán con inteleutuals y artistas aragoneses que en o dezenio d’os trenta desembolicoron una labor mui zercana a las avanguardias, a traviés d’as revistas zaragozanas Cierzo y Noreste y atros proyeutos intresans: o escritor Tomás Seral y Casas (más tarde editor y galerista), o pintor surrealista Javier Ciria, o escultor Honorio García Condoy, ezetera, serán en o redol d’amistaz de Pilar Bayona, que tamién tenió pedricamento entre personas ligadas a la Chenerazión d’o 27 y a la Residencia de Estudiantes, mantenendo un trato mui entrañable con Federico García Lorca en a primavera de 1936, unas pocas semanas antes que prezipiase a Guerra Zevil.

Obra

Pilar pasó a guerra en Zaragoza y asistió a la fin d’ixe mundo de creyatividat y libertat que eba conoixiu. En 1938 inizió con Radio Zaragoza una colaborazión autiva que durará dezenios (prauticamén dica la suya muerte) y que permitió que o suyo arte plegase en os sentitos de muita chen. Trobó refuchio en a melodía, y sabió neutralizar l’amargor y a tristeza, a fambre y a represión, a traviés d’a belleza. Universal a la vez que mui aragonesa y mui zaragozana, en os años de posguerra partizipa en conziertos en ziudaz españolas y tañe ta auditorios de Franzia, Portugual y Marruecos, pero a suya zona de confort ye Aragón. Inizia una luenga y sustenida colaborazión con os Cursos Internazionals de Verano d’a Universidat en Chaca y apura tot o que puede a vida en a suya ziudat, Zaragoza.

Zaragoza

Complize de corriens alternativas a la cultura ofizial (toleradas pero alexadas de cualsiquier minimo entusiasmo ta o rechimen franquista, aquí se relaziona con amigos inteleutuals como o ya menzionau Seral y Casas, o filosofo, teorico y cretico d’arte José Camón Aznar, l’artista y musicologo Luis García-Abrines, os escritors Manuel Derqui y Juan Eduardo Cirlot u Alfonso Buñuel (l’arquiteuto autor de collages surrealistas, chirmán chicot de Luis). Tamién os istoriadors d’arte Federico Torralba y Julián Gállego, l’arquiteuto Juan Pérez Páramo, o cretico mosical Eduardo Fauquié, l’incheniero José María García Gil y a suya muller, a bailarina y coreografa María de Ávila… coneutaban con ella en ixa Zaragoza que se quereba estirazar.

Entre a edat matura, a suya mente luzida, o suyo cuerpo menudo y as suyas mans privilechiadas y achils suportan una autividat incansable, con zentenars de conziertos en os dezenios d’os zincuanta, sisanta y setanta. Por eixemplo, en a Zaragoza de 1951 se le contan siete conziertos diferens. Compositors de la talla de Rodrigo, Bacarisse, Palau, Esplá, Mompou, Guridi, Remacha, Martínez Chumillas, Asencio, Matilde Salvador, entre atros, le piden que interprete as suyas nuevas obras. Emponderada por os creticos, ye reconoixida a suya autividat divulgativa como interprete de mosica contemporania, s’embreca en as autividaz d’a soziedat mosical Sansueña, exerze como profesora en o conservatorio Pablo Sarasate de Pamplona, grava discos en París y Madrit, ye Filla Predilecta de Zaragoza (que le sdedica una carrera en vida), miembro de l’Academia de Bellas Artes de San Luis…

Persona chenerosa, nunca no escusó a suya presenzia en ziclos, conziertos, conferenzias y autividaz didauticas. Pilar Bayona estió un personache publico mui quiesto. Pocos días dimpués d’una autuazión en o salón de Caja Inmaculada, murió en aviento de 1979, con 82 años, atropellada por un automobil en as carreras d’a ziudat a la cuala siempre amó y que, pasaus tantos años, agún la chita de menos.

Referenzias

Autividaz didauticas

Pianista ta autors de l’impresionismo mosical

Dende que prenzipió a espuntar, Pilar Bayona s’intresó por incorporar a o suyo repertorio a autors contemporanios, interpretando obras de Fundracalo, Albéniz, Granados, Ravel u Debussy. Relaziona a cadagún d’ixos autors con a obra d’a segunda columna.

  1. Claude Debussy                                     Goyescas
  2. Maurice Ravel                                        Claro de luna
  3. Manuel de Falla                                     La Danza del Fuego
  4. Isaac Albéniz                                          Bolero
  5. Enrique Granados                                 Suite Iberia
Soluzions: 1-b; 2-d; 3-c; 4-e; 5-a

No i hai masiaus rechistros d’as interpretazions de Pilar Bayona, pero en a suya web s’ofrexe una muestra pro significativa de cualques d’as suyas gravazions. En concreto d’obras d’Óscar Esplá (dos piezas d’Impresions mosicals), Albéniz (de Iberia), Debussy (de Douze Études), Ravel (de Miroirs) y Fundracalo (Fantasía bética).

Escuita ixas obras. Qué te transmiten en cheneral? Podrías definir-lo? Dan idea de movimiento u más bien de quietut? Notas bella cosa asinas como bel aire “libre”, como que fluye, como que as notas se suzeden con achilidat, con cambios?

Toz ixos autors son consideraus notables representans d’un movimiento: l’impresionismo mosical. Un d’els, Debussy, deziba: “No esiste una teoría. Nomás has d’escuitar. O plazer ye a lei. Me cuaca a mosica con pasión. Y porque me cuaca trato de liberar-la d’as tradizions esterils que la afogan. Ye un arte libre que brota: un arte a l’aire libre, sin de buegas, como os elementos, l’aire, o zielo, o mar. En garra caso ha d’estar zarrau y convertiu en un arte academico”.

Esperimentar (no trafucar con “improvisar”), no emparar-se a l’academico… iba muito con o caráuter de Pilar Bayona, cual perfeuzionamiento como pianista tenió muito d’intuitivo y autodidauta, estudiando por a suya cuenta, y conszién que a millor escuela yera o treballo duro sobre o eszenario. No ye d’estrañar que tantismos compositors d’o suyo tiempo la queresen ta os engueros d’obras que aspiraban a estar innovaderas: sabeban que ella iba a quitar o millor partiu posible a las suyas partituras.

Diz Begoña Gimeno: “O que define a Pilar Bayona como pianista no ye nomás que o suyo virtuosismo sino, amás, a suya comprensión mosical –produto d’esaustivas analisis y buscas d’a esprisión– que partiba d’a suya espezial intuizión ta desentrañar a intenzión d’o compositor, a suya sonoridat, o buen gusto y sobriedat en a interpretazión, a suya sensibilidat, y a suya valentía y disposizión ta abordar y dar a conoixer a mosica d’os suyos coetanios”.

En as suyas interpretazions, Bayona consigue que brille a suya personalidat mantenendo o respeto a la fidelidat d’a obra: con os autors impresionistas sabe crear un ambién sonoro, una atmosfera y una color indefinibles.

A Zaragoza d’a nina Pilar

Conoixcamos millor a ziudat que formó parte de l’universo infantil de Pilar Bayona. Ella teneba diez años y meyo en mayo de 1908, cuan s’inauguró en Zaragoza a Esposizión Ispano-Franzesa. Ya eba autuau fren a o publico, y en autos importans, tot y con a suya curta edat.

Con ixe evento se remeraba o zentenario d’os Sitios que inmortalizoron a memoria d’a ziudat en plena invasión napoleonica. A zelebrazión d’a paz y d’as relazions de buena vezindat formaban parte d’o discurso d’a Esposizión, que tamién sirvió como escarapate d’una burguesía que se sentiba protagonista y clamada a capitalizar l’autividat economica y sozial d’a ziudat y d’Aragón. Ixa clase s’identificaba con os destins d’una ziudat que superaba os zien mil abitadors, que ya contaba con un flamán zentro Mercantil, que eba inaugurau no feba guaire tiempo un fermoso edifizio ta la Facultat de Medizina y Zenzias, que teneba nuevos diarios y industrias, proyeutos culturals y politicos de caráuter rechenerazionista y rechionalista, ezetera. Entre un breu tiempo, os conflicos sozials iban a quedar lixeramén clisaus.

En qué puesto, sobre qué espazio s’instaloron as edificazions d’a Esposizión? Lo identificas autualmén? Qué atrazions bi eba que te clamen l’atenzión? Qué inventos y abanzes, qué mena de produtos s’amostraban? Qué siñal dixó ixa Esposizión en l’urbanismo de Zaragoza? Pervive bel edifizio?

Nos cuaca prexinar a la Pilar Bayona de diez u onze años, una nina responsable y aplicada, desfrutando d’as atrazions d’ista Esposizión y olbidando por un breu tiempo a disziplina fren a o teclau.

Musa y muller de cultura

Pilar Bayona estió una muller dinamica, entregada y fidel a os suyos amigos y amigas. A suya imachen y a suya personalidat atrayioron a artistas que la inmortalizoron en cualques d’as suyas obras. Javier Ciria la retrató a l’olio, tamién la pintó Pilar Aranda; estió debuxada por Juan Lafita y por Guillermo Pérez Baylo. Honorio García Condoy le fazió un busto. Entre os suyos amigos literatos, Tomás Seral y Casas le adedicó una composizión en o suyo libro Poemas del amor violento (1933), y Juan Eduardo Cirlot publicó en 1942 o libro Pájaros Tristes y otros poemas a Pilar Bayona, inspirau por a suya interpretazión d’a obra de Ravel.

L’articlo d’Antonio Bayona en a revista Rolde (2021) que zitamos entre as referenzias contiene tamién atras vinculazions d’a pianista con a fizión literaria.

En relazión con l’ambién cultural en o cual se movió Pilar Bayona y con istas incursions en a fizión, acobaltamos un eixemplo.

O profesor y escritor Jorge Sanz Barajas publicó en 2021 a novela Volar alto (editorial Xordica). Con elementos de fizión, se recontan feitos reals arredol d’o matrimonio (tamién real) formau por o pintor Ciriaco Párraga y Julia Tello, perdedors d’a Guerra Zevil que viven una semiclandestinidat en a Zaragoza d’os primers años d’a posguerra. L’autor fa partizipar a os protagonistas, si bien de traza secundaria respeutive a la trama zentral, en un ambién artistico y inteleutual alternativo a o d’a ditadura. L’autor l’esplica asinas:

“A posguerra zaragozana ye un periodo pleno de claroscuros: entre a escombrera cultural d’o nazionalcatolizismo, Seral y Casas, Torralba, Alfonso Buñuel, Camón Aznar, Luis García Abrines, José Alcrudo u Pilar Bayona tratoron de mantener vivos os chitos más valiosos d’o pasau dica que plegoron as esposizions de Santiago Basas, Antonio Saura u Baqué Ximénez y o Grupo Pórtico”.

Amás d’o de Pilar Bayona, varios d’ixos nombres ya han estau zitaus en a biografía. Atros no. Siga como siga, mira-los en internet y identifica a cadagún d’els con un u cuantos termins que indiquen a suya profesión u bel detalle d’a suya biografía que te pareixca releván. Mira tamién informazión sobre o Grupo Pórtico. A qué creyes que se refiere con “os chitos más valiosos d’o pasau”?

Volar alto ye una novela breu, amena, con un argumento muito fázil de seguir, personaches mui bien retrataus que se dixan querer por o leutor, ambiens reconoixibles… Recomendamos a suya leutura.

Atros pianistas aragoneses

A eszena mosical aragonesa d’o sieglo XX dio atros nombres mui intresans. Entre os interpretes de piano, emos zitau a buena relazión que mantenió Pilar Bayona con Luis Galve (1908-1995) y con Eduardo del Pueyo (1905-1986).

Conoixe-los millor escuitando istas interpretazions:

Un zaguer apún: proyezión de Pilar Bayona

Dende 1998, ista pianista da nombre a una d’as prenzipals programazions de conziertos que se realizan en Europa. En as suyas ventizinco edizions zelebradas dica 2022, o Ziclo de Grans Solistas Pilar Bayona ha reuniu a dezenas d’os prenzipals pianistas d’o mundo.

Ye una bonica traza de perpetuar o suyo nombre y o suyo legau, no creyes? A traviés de bella cosa viva, que se renova cada año y que permite desfrutar d’a mosica en direuto. Tamién bi ha unas becas d’o Conzello de Zaragoza que no han teniu masiada continuidat, un colechio con o suyo nombre en Cuarte de Huerva, y o nombre de carreras en Zaragoza y en unas pocas localidaz aragonesas.

DIRECCIÓN GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Departamento de Educación, Cultura y Deporte

Parque Empresarial Dinamiza (Recinto Expo)
Avenida de Ranillas, 5D - 2ª planta
50018 Zaragoza
Tfno: 976 71 54 65

Colabora: